Hoppa till innehållet

Schibsted-chefen: ”Det här är inte slutet”

Med Konkurrensverkets beslut lägger Schibsted ned sina planer för Hemnet. Men Raoul Grünthal, chef för Schibsted Sverige, säger att det här inte är slutet för mediekoncernens intresse i marknadsplatser för bostäder.

Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige, släpper taget om Hemnet.
Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige, släpper taget om Hemnet.Foto: Schibsted

Konkurrensverkets beslut att ta Schibsteds uppköp av Hemnet till domstol, fick mediekoncernen att dra sig ur affären. Även om domstolen skulle kunnat ta ett annat beslut än Konkurrensverket är det inte en väg som Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef är villig att gå. 

”Det här är inte en affär som ska lösas i domstol”, säger Raoul Grünthal.

Han är besviken över Konkurrensverkets beslut och anser att de har haft väldigt olika synpunkter om monopolställningen, vilket var anledningen till att myndigheten inte godkände affären.

Läs även: Schibsteds Hemnet-affär stoppas

På ett allmänt plan har diskussionerna hos Konkurrensverket handlat om att ett Schibsted-ägt Hemnet skulle påverka konkurrensen på marknaden för bostadsförsäljningar. Schibsted äger sedan tidigare den konkurrerande bostadssajten Blocket Bostad.

Det är spelets regler

Till skillnad från Konkurrensverket anser Raoul Grünthal att Hemnet har exlusivitet och avtal med mäklare vilket sätter marknadsplatsen i monopolställning. 

”Det är lustigt att vi har så olika syn. Vi anser att nyckeln är att få mer konkurrens på bostadsmarknaden då det i nuläget råder monopol”, säger Raoul Grünthal.

Läs även: Schibsted tar in USA-advokater för att rädda Hemnet-affären

Köpeprocessen av Hemnet, inklusive budgivning, en så kallad "signing fee" på 7,5 miljoner kronor och advokatkostnader för att försöka tillmötesgå Konkurrensverket, har kostat. En exakt summa är okänd men Raoul Grünthal kan i alla fall medge att det har varit tidskrävande.

”Det har varit en utdragen process, och självklart har den varit tidskrävande. Men det är spelets regler”, säger han.

Nu får vi försöka hitta nya lösningar.

Däremot är kampen inte över för Schibsted. Enligt Raoul Grünthal kommer mediekoncernen se över andra möjligheter inom segmentet marknadsplatser för bostäder i Sverige.

”När det gäller vår verksamhet så vill vi satsa mer på bostadsmarknaden. Den processen är inte slut utan nu får vi försöka hitta nya lösningar. Vad det kommer att vara vet vi inte ännu”, säger han.

Vem den slutgiltiga köparen av Hemnet blir återstår att se. En par möjliga kandidater är Bonnier och riskkapitalbolaget Nordic Capital som låg hack i häl med Schibsted i den tidigare budgivningen. Förutom dessa två budgivare ska även en annan budgivare ha dykt upp i sista minuten. Enligt Di var det riskkapitalbolagen General Atlantic och Merrobudet som lade ett 100 Mkr högre bud än de 1,5 miljarder kronor som Schibsted bjöd. Om de övriga budgivarna fortfarande är intresserade av bostadssajten för den summan är oklart. 

Läs även: Budstriden om Hemnet inne i slutfasen

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera