Hoppa till innehållet

Schibsted köper digital vinguide

Mediebolaget Schibsted fortsätter att röra sig bort från traditionell media. Nu köper de majoriteten av aktierna i den svenska vinsajten Vinguiden. 

Schibsted köper den höglänsamma sajten vinguiden.com
Schibsted köper den höglänsamma sajten vinguiden.com

Schibsted Sverige köper 68,25 procent av aktierna i bolaget Vin & Cocktailguiden i Sverige som ligger bakom sajten vinguiden. 

Vem det är som säljer aktierna eller hur mycket Schibsted betalar för aktierna vill varken de eller vinguidens grundare Magnus Bergqvist avslöja.

"Det är tidigare investerare som säljer", säger Magnus Bergqvist. 

Klart är att Vinguiden är ett exceptionellt snabbväxande och lönsamt bolag. 2012 omsatte vinguiden drygt 13 Mkr, i fjol hade det ökat till knappt 34 Mkr. 

"Vi har vuxit i flera år och fortsätter att växa. Jag antar att det är därför vi har hamnat på radarn", säger Magnus Bergqvist.

Tillväxten har också skett under stark lönsamhet. I fjol gjorde bolaget ett resultat före skatt på 19 Mkr. Bara de senaste tre åren summerar resultatet till 45 Mkr. Det innebär att Schibsted rimligtvis fått betala en hel del för sin majoritetspost. 

"Det var Schibsted som apporcherade oss eftersom att de tycker att det är en intressant affär med annonsering online för vin", säger Magnus Bergqvist. 

En del i Vinguidens affärsidé är, utöver annonsförsäljning, också att hjälpa vinimportörer att etablera försäljning till den nivå som krävs för att deras produkter ska kvala in i Systembolagets sortiment.

Från början var fler budgivare intresserade av att köpa Vinguiden, men Schibsteds goda renommé och starka plattform var det som gjorde att de tog hem affären enligt Magnus Bergqvist. 

"Ganska snart var det tydligt för oss att Schibsted var den mest intressanta köparen. De har räckvidd och kunskap från liknande köp".

Grundaren Magnus Bergqvist blir kvar i bolaget som vd och ägare även efter affären.

Hur stort kan Vinguiden bli?

"100 Mkr kan vi omsätta i Sverige. Annonsmarknaden för vin är 1,4 miljarder om året i Sverige så vi har bara en bråkdel av marknaden."

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera