Annons

Schibsted lanserar Blocket-utmanare

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Izettle rullar ut Swish-lösningar i Norge och Danmark

Så ska Jack Dorsey vinna över Izettle

Ubers vd och medgrundare Travis Kalanick avgick i förra veckan. Mediemogulen Arianna Huffington, som valdes in i Ubers styrelse i fjol, uppges få allt större inflytande över bolaget.

Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Schibsted lanserar Blocket-utmanare

Schibsted utmanar kassakon Blocket med den tyska shoppingappen Shpock, som nu släpps på den svenska marknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Namnet Shpock är en (något klumpig) sammanslagning av orden Shop och Pocket. Appen, som lanserades år 2012, är en helt bildbaserad köp- och säljplattform med över 10 miljoner användare ute i Europa.

I september 2015 förvärvade Schibsted 91 procent av aktierna i bolaget från dess tyska grundare. Nu lanseras Shpock även på den svenska marknaden.

“Objekten sorteras utifrån din nuvarande position med hjälp av GPS, så att du kan bläddra igenom begagnade prylar nära dig, eller så klart själv tjäna pengar på saker du inte längre använder”, säger Katharina Klausberger, en av Shpocks grundare, i ett pressmeddelande.

Till skillnad från på Blocket, där det kostar pengar att köpa en annons, ska det vara gratis att både köpa och sälja saker på Shpock. Däremot kan användaren betala extra för bättre exponering för sina annonser.

Plattformen är byggt för enkelhet och det ska, enligt Schibsted, inte ta mer än 30 sekunder att lägga upp en annons.

“Våra användare är unga och mobila. Fler än 70 procent av Shpocks användare är yngre än 35 år. De gillar mode, vintage och trender, och är intresserade av design. De vill använda mobilen för att köpa och sälja när och var de vill”, fortsätter Katharina Klausberger.

Läs även: Nu är Blocket-kopiorna större än papperstidningarna hos Schibsted

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post