Hoppa till innehållet

Schibsted tar in USA-advokater för att rädda Hemnet-affären

Schibsted tar hjälp från USA för att få igenom miljardbudet på Hemnet. Advokatjätten Cleary Gottlieb, som var med under Sonys köp av Ericssons mobilenhet, är med i processen, kan Di Digital avslöja.

Schibsted tar hjälp av New York-byrå för att ro hem Hemnet-affär.
Schibsted tar hjälp av New York-byrå för att ro hem Hemnet-affär.

Konkurrensverket hotade nyligen att stoppa Schibsteds uppköp av bostadssajten Hemnet, en affär värd 1,5 miljarder kronor. Myndigheten anser inte att affären ska genomföras ”i dess nuvarande form”.

Nu kavlar Schibsted upp ärmarna för att få sin vilja igenom. Förutom den svenska advokatbyrån Kastell har mediekoncernen anlitat den amerikanska advokatbyrån Cleary Gottlieb i uppköpsprocessen, enligt uppgifter till Di Digital.

Martin Frey, affärsområdeschef för Schibsteds marknadsplatser i Sverige, bekräftar informationen.

”Det stämmer. Schibsted har jobbat med Cleary Gottlieb i andra ärenden och byrån har gett en del input i det här och bidragit med sin erfarenhet från andra marknader”, säger Martin Frey.

Cleary Gottlieb är en av toppbyråerna inom förvärv och fusioner i USA men har även haft stora internationella kunder. Firman representerade exempelvis Sony under dess förvärv av Ericssons mobilverksamhet 2011, en affär som då värderades till strax under 10 miljarder kronor.

Schibsted har jobbat med Cleary Gottlieb i andra ärenden och byrån har gett en del input i det här.

Även advokatbyrån Vinge är inblandad i Hemnet-affären å Schibsteds vägnar, enligt uppgift till Di Digital. Advokatbyrån utsågs i fjol till Sveriges ledande inom förvärv och fusioner av Financial Times. Att Vinge skulle vara inblandad är däremot något som Martin Frey inte vill kommentera.

”Vi vill varken dementera eller bekräfta det. Men det här är en stor och komplex fråga så det är helt naturligt att man hämtar information eller input från flera olika håll”, säger han.


Martin Frey, affärsområdeschef på Schibsted, bekräftar att Cleary Gottlieb anlitats för att rådge i Hemnet-affären. Foto: Schibsted.

Schibsteds uppköpsbud på Hemnet föregicks av en utdragen budprocess där bland andra mediekoncernen Bonnier och riskkapitalbolaget Nordic Capital var inblandade.

”Vi är fortfarande övertygade om att vi är den bästa långsiktiga ägaren till Hemnet och att vi kan vidareutveckla marknadsplatsen och göra den riktigt bra för mäklare och slutkonsumenten. Vi är dessutom en neutral ägare i jämförelse med hur det ser ut i dag”, säger Martin Frey.

Hur mycket pengar Schibsted hittills har lagt ned för att få igenom Hemnet-affären är inte känt. Men av allt att döma rör det sig om ansenliga summor.

Enbart betalningen till  Fastighetsmäklarförbundet (FMF) för att få till en överenskommelse hamnade på 7,5 miljoner kronor, kunde Di Digital nyligen berätta.

Läs även: Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i ”signing fee” från Schibsted

Konkurrensverket befarar att Schibsteds köp av Hemnet skulle hämma konkurrensen på marknaden. Schibsted äger sedan tidigare bostadssajten Blocket Bostad. Inför Hemnet-affären licensierade mediekoncernen ut mäklardelen av Blocket Bostad till företaget Bovision, men bostadssajten är fortfarande i Schibsteds ägo.

I förra veckan lämnade Konkurrensverket in en såkallad ansökan om fristförlängning hos tingsrätten eftersom myndigheten anser sig behöva mer tid för diskussioner mellan parterna. Efter den 8 juli kommer Konkurrensverket besluta om det ska yrka på förbud eller inte.

Läs även: Ljusning för Schibsteds miljardbud på Hemnet

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera