Hoppa till innehållet

Schibsteds Blocket-utmanare Shpock lockar en halv miljon svenskar

Efter mindre än ett år på marknaden har streetloppisappen Shpock laddats ner av en halv miljon svenskar. Appen, som erbjuder gratisannonser för begagnade prylar, ägs sedan ett år av Blockets huvudägare Schibsted.

Det var i september 2015 som det norska mediehuset Schibsted förvärvade 91 procent av aktierna i den tyska köp- och säljappen Shpock från bolagets grundare.

Affären väckte stor uppmärksamhet då Schibsted även äger Blocket, som är en viktig kassako och i fjol hade ett rörelseresultat på 445 Mkr.

Läs mer: Schibsted lanserar Blocket-utmanare

Till skillnad från på Blocket, där det kostar pengar att köpa en annons, är det gratis att både köpa och sälja saker på Shpock. Däremot kan användaren betala extra för bättre exponering för sina annonser.

”Vi har lanserat Shpock som ett komplement till Blocket för att nå en målgrupp som är yngre och vill köpa och sälja lite billigare prylar”, säger Jan Prokopec, vd för Blocket.

Sett till antalet användare är Shpock i alla fall en fenomenal succé. För ett år sedan uppgavs appen ha över 10 miljoner användare ute i Europa. Idag är den siffran hela 30 miljoner användare. 

Antalet svenskar som laddat ner appen har på ett år gått från nära noll till 500 000, enligt ett pressmeddelande från bolaget.

”Det fina med appar av det här slaget är att ju fler användare desto roligare är de att använda. Nu har vi nått en nivå där det flödar in annonser med massa fina prylar och det går verkligen att göra riktiga fynd”, säger Annette Karlberg, varumärkesansvarig för Shpock i Sverige.

Läs mer: Blocket-utmanaren Saltside brände över 100 miljoner i fjol

Shpocks användare beskrivs som unga, främst mellan 18-35 år, som gillar att kunna köpa och sälja prylar enkelt och gratis med mobilen. Även om Shpock främst är till för att hitta prylar i närheten finns det även möjlighet att hitta saker till försäljning i exempelvis Norge, Tyskland eller Storbritannien, enligt bolaget.

”Förutom att Shpock är gratis är en av anledningarna till att så många börjat använda appen att det går så snabbt att lägga upp en annons. Från att du tar en bild tar det bara runt en halv minut tills annonsen är publicerad”, säger Annette Karlberg.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera