Det var i september 2015 som det norska mediehuset Schibsted förvärvade 91 procent av aktierna i den tyska köp- och säljappen Shpock från bolagets grundare.
Affären väckte stor uppmärksamhet då Schibsted även äger Blocket, som är en viktig kassako och i fjol hade ett rörelseresultat på 445 Mkr.
Läs mer: Schibsted lanserar Blocket-utmanare
Till skillnad från på Blocket, där det kostar pengar att köpa en annons, är det gratis att både köpa och sälja saker på Shpock. Däremot kan användaren betala extra för bättre exponering för sina annonser.
”Vi har lanserat Shpock som ett komplement till Blocket för att nå en målgrupp som är yngre och vill köpa och sälja lite billigare prylar”, säger Jan Prokopec, vd för Blocket.
Sett till antalet användare är Shpock i alla fall en fenomenal succé. För ett år sedan uppgavs appen ha över 10 miljoner användare ute i Europa. Idag är den siffran hela 30 miljoner användare.
Antalet svenskar som laddat ner appen har på ett år gått från nära noll till 500 000, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
”Det fina med appar av det här slaget är att ju fler användare desto roligare är de att använda. Nu har vi nått en nivå där det flödar in annonser med massa fina prylar och det går verkligen att göra riktiga fynd”, säger Annette Karlberg, varumärkesansvarig för Shpock i Sverige.
Läs mer: Blocket-utmanaren Saltside brände över 100 miljoner i fjol
Shpocks användare beskrivs som unga, främst mellan 18-35 år, som gillar att kunna köpa och sälja prylar enkelt och gratis med mobilen. Även om Shpock främst är till för att hitta prylar i närheten finns det även möjlighet att hitta saker till försäljning i exempelvis Norge, Tyskland eller Storbritannien, enligt bolaget.
”Förutom att Shpock är gratis är en av anledningarna till att så många börjat använda appen att det går så snabbt att lägga upp en annons. Från att du tar en bild tar det bara runt en halv minut tills annonsen är publicerad”, säger Annette Karlberg.