Hoppa till innehållet

Schibsteds shoppingrunda fortsätter – köper Mobilio

Schibsted köper samtliga aktier i mobilsajten Mobilio av grundaren Alexander Pärleros. 

Alexander Pärleros, vd för Mobilio.
Alexander Pärleros, vd för Mobilio.Foto: Press

Först köpte Schibsted Hemnet. Efter det, i slutet av förra veckan, meddelade Schibsted att de köpt sajten Vinguiden. Nu meddelar den norska mediekoncernen att de också köper mobilsajten Mobilio.

Mobilio ägdes tidigare av Schibsted och Mobilios grundare Alexander Pärleros. Förvärvet innebär att Schibsted tar över samtliga aktier i bolaget.  I samband med förvärvet slutar Mobilios vd Alexander Pärleros men fortsätter som rådgivare. Han kommer nu att satsa på andra startup-företag.

”Förutom min podd Framgångspodden kommer jag att ägna mig åt nya startups. Det är så mycket som digitaliseras nu och mitt fokus kommer vara att göra enkla lösningar i gamla branscher”, säger han.

Förutom startup-världen vill Alexander Pärleros även rikta in sig på välgörenhet. 

”Jag kommer att engagera mig i värnandet om djuren, slakt och det globala tänkandet när det gäller köttproduktion. Jag ska inte ändra världen men jag ska ägna tid åt det här”, säger Alexander Pärleros.

Läs mer: Schibsted köper vinguide

I fjol omsatte Mobilio drygt 31 Mkr och gjorde en förlust på 136 000 kr efter finansnetto. Det är ett bättre resultat än tidigare år. Mobilio gjorde en förlust på drygt 2 Mkr 2013 och närmare 5 Mkr 2012.

"Från starten 2012 har omsättningen gått från 0 till över 30 miljoner förra året. Mobilio utgör nu en central del i vårt erbjudande kring privatekonomi. Å styrelsens och Schibsteds vägnar vill jag tacka Alexander och önska honom stort lycka till med kommande verksamheter, säger Mobilios styrelseordförande Dan Ouchterlony", i en kommentar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera