Hoppa till innehållet

Scope investerar 60 miljoner i Happy Plugs hörlurar

Happy Plugs får in investmentbolaget Scope som delägare när det moderiktiga hörlursbolaget tar in 60 miljoner kronor. Nu ska bolaget stärka sin position på sina existerande marknader.

Happy Plugs vd och grundare Andreas Vural. Foto: Jesper Frisk.
Happy Plugs vd och grundare Andreas Vural. Foto: Jesper Frisk.Foto: Jesper Frisk.

Det finns gott om konkurrerande bolag på den svenska hörlursmarknaden. Förutom bland andra Zound Industries (NTL) varumärken Urban Ears och Marshall, Jens Nylanders Jays (NTL), Kickstartersuccén Pugz (NTL) finns även Happy Plugs (NTL) med sina moderiktiga hörlurar.

Bolaget som grundades 2011 säljer i dag sina hörlurar i över 10 000 butiker i 70 länder. Under förra året omsatte Happy Plugs 115 miljoner kronor med en årlig tillväxt på 62 procent, de senaste fyra åren.

”Redan från dag ett har allt gått i raketfart. En anledning till att det har gått så snabbt är för att vi ser lurar och mobiltillbehör som ett modetillbehör istället för teknik. Ett annat är att vi har lyckats nå den kvinnliga målgruppen. Andra märken har satt rosa på hörlurarna och sagt 'varsågoda tjejer'”, säger vd:n och grundaren Andreas Vural.

En anledning till att det har gått så snabbt är för att vi ser lurar och mobiltillbehör som ett modetillbehör istället för teknik.

Happy Plugs, vars kundkrets består till 85 procent av kvinnor, tar nu in 60 Mkr av investmentbolaget Scope. Scope var en av de tidiga investerarna i MySQL och Happy Socks och har även gått in i mjukvarubolaget Zenterio samt i AI-bolaget Artificial Solutions.

”Vi har följt Happy Plugs utveckling sedan en tid och vi är mycket imponerade av vad Andreas Vural har åstadkommit. Vi har goda erfarenheter av att utveckla konsumentvarumärken, senast med Happy Socks och vi tror att det finns goda möjligheter för Happy Plugs att göra en liknande resa” säger Andreas Ossmark, partner på Scope, i ett meddelande.

Foto:

Bilden föreställer Happy Plugs andra hörlursmärke Yevo. Foto: Jesper Frisk.

Parterna vill inte gå ut med värderingen av bolaget eller hur stor andel Scope förvärvar, men Andreas Vural uppger att investmentbolaget blir en betydande ägare. 

”Vi har blivit approcherade av riskkapitalbolag i flera år men valde Scope delvis för att de har visat sig varit duktiga delägare i tillväxtbolag. Sen var det också personkemi och att vi ville ha en investerare som förstod svensk design och den svenska kulturen”, säger Andreas Vural.

Läs även: Happy Socks får nya ägare 

Med det nya kapitalet ska bolaget även fokusera på tillväxt.

”Vi tror att det är tillräckligt både för att växa på befintliga marknader och framför allt leverera fler produkter. Det blir mer trådlöst för Happy Plugs och för vårt andra märke Yevo. Sen kommer vi att fortsätta utöka vårt koncept för mobiltillbehör”, säger Andreas Vural.

Läs även: Kickstarter-succén försenad ett år: "Vi hoppades på lite för mycket" 

Hörlursbolaget har i dag ett 30-tal anställda på sina kontor i Stockholm, Hongkong och Vancouver. Happy Plugs, som har gått med vinst varje år, har under det senaste året investerat mycket i personal och logistik men även i produktutveckling. Men även om situationen nu känns rätt stabil var det inte ett kapitalstarkt bolag vid starten för sex år sedan. 

”En stor utmaning har varit att starta med väldigt lite kapital. Vi hade 50 000 kronor och sen lånade vi in under 500 000 kronor för att kunna sätta igång”, säger Andreas Vural.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera