Det var reklamintäkter i mobilen som stod bakom både Google och Facebooks starka resultat förra kvartalet. Men det råder ingen tvekan om vilket område som USA:s digitala jättar har i kikaren framöver. Det handlar om video på nätet.
”Vi är särskilt nöjda med våra framsteg inom video”‚ sa Facebooks vd Mark Zuckerberg efter att ha presenterat en kvartalsvinst på 18 miljarder kronor.
”Vi är på väg mot en värld där video står i centrum för alla våra tjänster.”
Läs mer: Rekordsiffror från Facebook – aktien rusar
Googles moderbolag Alphabets finanschef Ruth Porat:
”Våra fantastiska resultat för andra kvartalet... återspeglar de lyckade investeringar vi har gjort över många år i snabbt expanderande områden såsom mobilt och rörlig bild.”
Men inom video är det kanske e-handelsimperiet Amazon som har gjort störst framsteg under året.
Amazon kommer att investera dubbelt så mycket pengar i rörligt innehåll under senare delen av 2016 som under motsvarande period i fjol, uppger bolaget i samband med sin kvartalsrapport. Amazon kommer också att ”nära trefaldiga vårt kunderbjudande som avser egenutvecklade tv-serier och filmer”, enligt finanschefen Brian Olsavsky.
Amazon har redan flera egna tv-serier. Bland dem finns ”Transparent” och ”Mozart in the Jungle”. Därtill har Amazon köpt rättigheterna till det brittiska bilprogrammet Top Gear – för så mycket som 2,2 miljarder kronor enligt sajten Geekwire – och inlett ett samarbete med stjärnregissören Woody Allen.
Techjättarnas framtidsspaningar antyder att den tuffast tänkbara konkurrensen väntar tv-branschen. Detta sedan Google och Facebook redan svalt merparten av mediehusens reklamintäkter. De två internetjättarna får idag 76 procent av alla annonsintäkter på nätet i USA, enligt undersökningar.
Om Youtube var en tidig utmanare på området utvecklas nu fler tjänster på alla möjliga håll. Amazon lanserade till exempel i våras sin egen plattform för användargenererat innehåll, Amazon Video Direct, som utmanar Youtube.
Även Netflix får stå ut med Amazon som konkurrent sedan e-handlaren i år gjorde om sin Amazon Prime-tjänst så att prenumeranterna kan betala månadsvis för Amazons tv-serier och filmer.
Det återstår att se hur Googles och Facebooks planer tar form. Men räkna med att det blir något för tv- och filmbranschen att förhålla sig till.