Hoppa till innehållet

Se upp mediebranschen – här är techjättarnas nya kassako

Reklam på mobilen är både Google och Facebooks nuvarande kassako. Men internetjättarna har siktet inställt på rörligt innehåll – och där verkar Amazon ha kommit längst.

Tv-serien ”Transparent" hör till Amazons egenproducerade innehåll.
Tv-serien ”Transparent" hör till Amazons egenproducerade innehåll.Foto: Amazon

Det var reklamintäkter i mobilen som stod bakom både Google och Facebooks starka resultat förra kvartalet. Men det råder ingen tvekan om vilket område som USA:s digitala jättar har i kikaren framöver. Det handlar om video på nätet.

”Vi är särskilt nöjda med våra framsteg inom video”‚ sa Facebooks vd Mark Zuckerberg efter att ha presenterat en kvartalsvinst på 18 miljarder kronor.

”Vi är på väg mot en värld där video står i centrum för alla våra tjänster.”

Läs mer: Rekordsiffror från Facebook – aktien rusar

Googles moderbolag Alphabets finanschef Ruth Porat:

”Våra fantastiska resultat för andra kvartalet... återspeglar de lyckade investeringar vi har gjort över många år i snabbt expanderande områden såsom mobilt och rörlig bild.”

Men inom video är det kanske e-handelsimperiet Amazon som har gjort störst framsteg under året.

Amazon kommer att investera dubbelt så mycket pengar i rörligt innehåll under senare delen av 2016 som under motsvarande period i fjol, uppger bolaget i samband med sin kvartalsrapport. Amazon kommer också att ”nära trefaldiga vårt kunderbjudande som avser egenutvecklade tv-serier och filmer”, enligt finanschefen Brian Olsavsky.

Amazon har redan flera egna tv-serier. Bland dem finns ”Transparent” och ”Mozart in the Jungle”. Därtill har Amazon köpt rättigheterna till det brittiska bilprogrammet Top Gear – för så  mycket som 2,2 miljarder kronor enligt sajten Geekwire – och inlett ett samarbete med stjärnregissören Woody Allen.

Techjättarnas framtidsspaningar antyder att den tuffast tänkbara konkurrensen väntar tv-branschen. Detta sedan Google och Facebook redan svalt merparten av mediehusens reklamintäkter. De två internetjättarna får idag 76 procent av alla annonsintäkter på nätet i USA, enligt undersökningar

Om Youtube var en tidig utmanare på området utvecklas nu fler tjänster på alla möjliga håll. Amazon lanserade till exempel i våras sin egen plattform för användargenererat innehåll, Amazon Video Direct, som utmanar Youtube.

Även Netflix får stå ut med Amazon som konkurrent sedan e-handlaren i år gjorde om sin Amazon Prime-tjänst så att prenumeranterna kan betala månadsvis för Amazons tv-serier och filmer.

Det återstår att se hur Googles och Facebooks planer tar form. Men räkna med att det blir något för tv- och filmbranschen att förhålla sig till.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera