Hoppa till innehållet

Se upp mediebranschen – här är techjättarnas nya kassako

Reklam på mobilen är både Google och Facebooks nuvarande kassako. Men internetjättarna har siktet inställt på rörligt innehåll – och där verkar Amazon ha kommit längst.

Tv-serien ”Transparent" hör till Amazons egenproducerade innehåll.
Tv-serien ”Transparent" hör till Amazons egenproducerade innehåll.Foto: Amazon

Det var reklamintäkter i mobilen som stod bakom både Google och Facebooks starka resultat förra kvartalet. Men det råder ingen tvekan om vilket område som USA:s digitala jättar har i kikaren framöver. Det handlar om video på nätet.

”Vi är särskilt nöjda med våra framsteg inom video”‚ sa Facebooks vd Mark Zuckerberg efter att ha presenterat en kvartalsvinst på 18 miljarder kronor.

”Vi är på väg mot en värld där video står i centrum för alla våra tjänster.”

Läs mer: Rekordsiffror från Facebook – aktien rusar

Googles moderbolag Alphabets finanschef Ruth Porat:

”Våra fantastiska resultat för andra kvartalet... återspeglar de lyckade investeringar vi har gjort över många år i snabbt expanderande områden såsom mobilt och rörlig bild.”

Men inom video är det kanske e-handelsimperiet Amazon som har gjort störst framsteg under året.

Amazon kommer att investera dubbelt så mycket pengar i rörligt innehåll under senare delen av 2016 som under motsvarande period i fjol, uppger bolaget i samband med sin kvartalsrapport. Amazon kommer också att ”nära trefaldiga vårt kunderbjudande som avser egenutvecklade tv-serier och filmer”, enligt finanschefen Brian Olsavsky.

Amazon har redan flera egna tv-serier. Bland dem finns ”Transparent” och ”Mozart in the Jungle”. Därtill har Amazon köpt rättigheterna till det brittiska bilprogrammet Top Gear – för så  mycket som 2,2 miljarder kronor enligt sajten Geekwire – och inlett ett samarbete med stjärnregissören Woody Allen.

Techjättarnas framtidsspaningar antyder att den tuffast tänkbara konkurrensen väntar tv-branschen. Detta sedan Google och Facebook redan svalt merparten av mediehusens reklamintäkter. De två internetjättarna får idag 76 procent av alla annonsintäkter på nätet i USA, enligt undersökningar

Om Youtube var en tidig utmanare på området utvecklas nu fler tjänster på alla möjliga håll. Amazon lanserade till exempel i våras sin egen plattform för användargenererat innehåll, Amazon Video Direct, som utmanar Youtube.

Även Netflix får stå ut med Amazon som konkurrent sedan e-handlaren i år gjorde om sin Amazon Prime-tjänst så att prenumeranterna kan betala månadsvis för Amazons tv-serier och filmer.

Det återstår att se hur Googles och Facebooks planer tar form. Men räkna med att det blir något för tv- och filmbranschen att förhålla sig till.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera