Hoppa till innehållet

SEB: Så här ser framtidens bankkontor ut

En barnhörna, rådgivare på videolänk och öppna välkomstytor. SEB testar just nu ett nytt koncept för hur bankens kontor ska se ut. Di Digital har testat.

Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse, testar det nya kontorets barnhörna.
Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse, testar det nya kontorets barnhörna.Bild: Oskar Omne

Sedan 2008 har det stängts mer än ett bankkontor varannan vecka i Sverige. Att de traditionella bankontoren är på väg bort råder det ingen tvekan om. Frågan är vad som kommer att ersätta dem? 

SEB testar just nu en ny typ av kontor med funktioner som skulle kunna peka ut riktningen för framtidens bankkontor, i alla fall om man får tro Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse. 

"Vi fick tanken för ett år sedan och tog över de här lokalerna från Waynes Coffe. Vi har intervjuat kunder om hur de vill att upplevelsen ska vara och har tagit fram det här efter det", säger Christoffer Malmer.

Läs mer: När försvinner det sista bankkontoret?

SEB:s testkontor ligger vid Stureplan i centrala Stockholm. När man kliver in genom dörren är det första besökaren möts av en öppen, nästan caféliknande yta. 

Foto: Oskar Omne

"En av de saker som företagskunderna sa till oss var att de ville kunna träffa andra företagare. Ni har ju massa kunder, varför kan vi inte träffa dem?", säger Christoffer Malmer.

Därför finns också ett mötesrum för externa event vid entrén. När Di Digital är på besök är det investerarnätverket Keiretsu som lyssnar på bolagspitchar i rummet.

 Foto: Oskar Omne

En annan skillnad mot de traditionella kontoren är öppettiderna. Från klockan åtta på morgonen till klockan åtta på kvällen håller kontoret öppet.

"Vi testar längre öppettider för att se hur det mottas. Än så länge är det inte något stort tryck på kvällarna", säger Christoffer Malmer.

En av de vanligaste frågorna som kunder kommer in med till bankkontoren i dag rör teknisk support med till exempel mobilt bank-id. Arbetsverktyget för personalen är därför surfplattor som också finns integrerade i borden på kontoret. 

 Foto: Oskar Omne

Den personliga rådgivningen sker i enskilda rum där besökaren har en stor skärm framför sig. Rådgivarna man möter sitter i Göteborg och kopplar in sig via ett vidoekonferensverktyg. 

Foto: Oskar Omne

Hela lokalen täcks av beacons som med NFC-teknik känner av vilka som är i lokalen. När kunderna lämnar lokalen får de (om de har SEB:s mobilapp) ett meddelande där de uppmanas att betygsätta sitt besök. En av de viktigaste målsättningarna är enligt Christoffer Malmer just att öka kundnöjdheten. 

"Vi ser att vi får färre besökare på kontor, då är det viktigt att testa så att vi ger rätt upplevelse. Det här är ett led i att vi ska se till att alla får den service de behöver oavsett om de möter oss digitalt, via telefon eller på kontoret", säger Christoffer Malmer. 

Foto: Oskar Omne

Kontoret vid Stureplan utvärderas och ändras kontinuerligt, de delar som kunderna uppskattar kan sedan sprida sig till bankens kontor runt om i landet. 

Läs mer: Så ska storbankerna möta startuphotet

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera