Hoppa till innehållet

SEB-vd:n under attack från finans-startups

Banksektorn utmanas av nya startups inom finansiell teknologi. På Sthlm Tech Fest fick SEB:s vd Annika Falkengren rena uppläxningen av uppstickarna. "Om jag drev en bank skulle jag vara stressad", sa Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

Annika Falkengren, vd för SEB.
Annika Falkengren, vd för SEB.Foto: Jonathan Bylars

Fintech är det område som hittills i år lockat mest investeringar i Norden. Det är ingen tvekan om att bankerna är under attack på mängder av fronter samtidigt. På Sthlm Tech Fest fick SEB:s vd Annika Falkengren en rejäl omgång av de övriga paneldeltagarna när ämnet diskuterades.

Läs även: Miljarderna flödar in i fintech

”Det är en massiv global distruption som sker just nu. Alla de här nya företagen är små och snabba. Problemet för bankerna är att de fortfarande är inställda på underhåll. SEB söker just nu mängder av cobol-programmerare, det är ett programmeringsspråk som var populärt på 1950-talet, det är knappast förnyelse”, sa Jacob De Geer, vd och grundare av Izettle.

Annika Falkengren menade att svårigheten att förnya sig bland annat handlar om att kunderna förväntar sig att banken alltid ska vara öppen. Ett exempel är att SEB så sent som 2012 stoppade arbetet med att skapa en ny internetbank. 750 investerade miljoner fick skrivas av.

”Vi letar efter gammaldags programmerare eftersom banken måste vara säker och fungera dygnet runt. De gamla systemen måste fungera samtidigt som vi förnyar oss. Vi kan inte stänga banken i två år och sen komma tillbaka med en ny bank”, sa hon.

 Men den invändningen verkade inte ha någon större effekt. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski skickade istället en ny känga mot storbankerna.

”Dagens banker har en väldigt stark lokal närvaro. De har lagt mer och mer nya produkter på de kunder de redan har. Men alla nya bolag är fokuserade på en specifik nisch snarare än en marknad. Utmaningen för bankerna är att det kommer att finnas globala, specialiserade aktörer som Klarna där vi jobbar på att bli bäst i världen på betalningar snarare än att ha många kunder i Sverige”, sa han.

Annika Falkengren kontrade med att höja ett varningens finger för hur det ska gå för de nya startupbolagen i en sämre konjunktur.

”När bostadslånemarknaden i Baltikum rasade 2008-2009 använde vi våra lärdomar från tidigare kriser. Vi såg till att våra kunder inte behövde sälja sina hus. De fick sälja motorcyklar och sommarhus men de kunde bo kvar. Vi höll ut i sex år tills det löst sig. Jag tror inte att alla nya, nischade aktörer klarar av att vara så långsiktiga. Vi vet inte hur det kommer att se ut när det blir sämre tider för de nya aktörerna, som nu har tillgång till mängder av kapital. Vi vet inte hur långsiktiga de har råd att vara då”, sa Annika Falkengren.

Sebastian Siemiatkowski hade dock mer att säga om storbankerna och uppmuntrade åhörarna att ge sig in på marknaden.

”De fyra storbankerna i Sverige gjorde i fjol 10 000 kronor i vinst per invånare i Sverige. Det visar vilken potential som finns för alla som vill starta ett nytt bolag i sektorn. 10 000 kronor per invånare, det är inte en effektiv marknad”, sa han.

Det finns en uppenbar risk att jag snart aldrig behöver logga in på min bank. 

Liksom Jacob De Geer gav Sebastian Siemiatkowski en relativt dyster framtidsbild för bankerna.

”Vi använder Tink för en sak, Klarna för en annan och så vidare. Det finns en uppenbar risk att jag snart aldrig behöver logga in på min bank. Om jag drev en bank skulle jag vara stressad över det här”, sa han.

Även om SEB dras med underhåll av gamla it-system och förändringsarbetet inte gått så snabbt som de önskat menade Annika Falkengren att SEB nu ökat tempot.

”Det är alltid en utmaning med innovation i en stor organisation. Men vi har ändrat så att IT-avdelningen jobbar mer agilt. Jag själv lägger en dag i veckan på IT, för några år sedan var det säkert bara en timme i veckan”, sa hon.

Sam Cole, vd för bitcoinbolaget KNC Miner, avslutade med att jämföra dagens bankdebatt med hur man en gång pratade om papperstidningar.

”Det känns som att det är 1995 och vi pratar om mediebranschen. Precis som att jag har Netflix på tv:n så kommer internationella leverantörer av finansiella tjänster att ta över det bankerna gör idag”, sa han

Annika Falkengren avböjde en intervju med Di Digital efter paneldebatten.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera