Hoppa till innehållet

Sellpy växer snabbt ­– är nu Traderas största säljare

I höstas investerade klädjätten H&M i Sellpy som hjälper folk att sälja begagnade prylar på nätet. Nu har bolaget fått rejäl fart på affärerna och expanderar till Malmö.

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.

Stockholmsbolaget Sellpy gör det enkelt för folk att sälja sina gamla prylar på Tradera. En affärsidé som hämtad från en skämtbutik i filmen The 40 Year Old Virgin. Men faktum är att det faktiskt verkar fungera i verkligheten.

Sellpy är grundat av trion Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam och började sin verksamhet för 1,5 år sedan. Affären går till på så sätt att Sellpy skickar ut en kasse som folk kan fylla med saker de vill sälja, Sellpy hämtar sen upp kassen och säljer prylarna på Tradera. Bolaget tjänar pengar genom att man tar 60 procent av försäljningssumman (varav 20 procent går till skatt och Tradera) på de saker som säljs.

”Det är full rulle, vi har mer än dubblat volymerna sedan årsskiftet och har säkert tio gånger så mycket som för ett år sedan. I helgen hade vi över 10 000 saker till salu samtidigt”, säger Michael Arnör, medgrundare av Sellpy och tillägger:

"Vi är faktiskt Traderas största säljare nu". 

Läs mer: H&M:s vd investerar i ny budtjänst

Bolaget tog i höstas in 8,2 miljoner kronor i finansiering från bland annat klädjätten H&M. Sedan tidigare finns också Per Bystedt, före detta vd för TV3 på ägarlistan.

”För tillfället har vi inget kapitalbehov. Sen handlar det om hur fort man vill växa framöver”, säger Michael Arnör.

Hittills har lite drygt 5000 personer skickat in saker till försäljning via Sellpy. Eftersom verksamheten involverar en hel del logistik har mycket av det senaste årets arbete handlat om att skapa förutsättningar för att kunna växa snabbt.

”Vi är runt 50 personer som jobbar här och flyttade in i ett nytt lager nyligen”, säger Michael Arnör. 

Det långsiktiga målet är att alla ska ha en Sellpy-påse hemma.

I dagsläget erbjuder Sellpy upphämtning i Stockholm och Uppsala men redan nästan vecka kommer de att börja med upphämtning i Malmö.

”Vår plan är att fortsätta växa så snabbt vi kan. Malmö är först ut när vi nu rullar ut i fler städer”, säger Michael Arnör.

Ambitionen är högt ställd för bolaget.  

”Det långsiktiga målet är att alla ska ha en Sellpy-påse hemma där man stoppar ned saker så fort man slutar använda dem”. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera