Hoppa till innehållet

Sex nya bolag till Eons accelerator

En lösning för att undvika att proppen går och en tjänst som beräknar företags miljöpåverkan i realtid. Det är två av bolagen som tar plats hos Eons accelerator Agile under hösten.

Sara Hamlin är projektledare för Agile på Eon Sverige.
Sara Hamlin är projektledare för Agile på Eon Sverige.

Efter vårens första omgång av Eons accelerator Eon Agile i Malmö har sex nya team antagits. Acceleratorn är ett led i energibolagets arbete att hitta nya intäkter men också för att driva en intern kulturförändring. Acceleratorn har körts i Tyskland sedan 2013 och ett första program med tre affärsidéer avslutades i Malmö i slutet av våren.

Läs mer: Sony öppnar startup-accelerator i Sverige

Fler än 175 ansökningar kom in till höstens omgång av Agile, där teamen som antas får sex månaders affärsutveckling i acceleratorn och en investering på 30 000 euro, motsvarande 300 000 kronor. I höst har acceleratorn utvidgats och  sex team antogs, tre interna team från Eon och tre externa team.

Läs mer: Moors vd coachar Göteborgsbolag i ny accelerator

”I vårens omgång ville vi testa konceptet och ha en hanterlig bas, men nu kände vi att tre var för få och därför utvidgade vi programmet. För oss är det väldigt viktigt att ha en bra balans mellan externa och interna idéer, det är det som kan ge oss en långsiktighet”, säger Sara Hamlin, projektledare för Agile på Eon Sverige.


 

Här är bolagen i höstens svenska upplaga av Eon Agile:

Followapp: Utvecklar en kommunikationsapp för företag som vill minska avståndet mellan sig själva, slutkund och underleverantör. Genom att kommunicera på samma plattform ska parterna spara tid och få ökad leveranskvalitet. Internt team.

Verve: Tar fram ett alternativt elbolag som ska vara enkelt, grönt och digitalt från början. Internt team.

Egonv: Utvecklar en tjänst som ska förhindra att proppen går. Ska användas i elsystem med för liten effekttillgång och användaren kan prioritera vad som ska vara på så att ingen onödig belastning sker och proppen går. Internt team.  

Normative: Har tagit fram en tjänst för att automatiskt beräkna företags miljöpåverkan i realtid. Med hjälp av artificiell intelligens avkodas uppgifter som affärsresor, elanvändning och inköp på fakturor och miljöprestandan räknas ut automatiskt. Extern team.

Picodat: Tjänsten Sunmapper beräknar potentialen för en solpanel genom att simulera solljus. Användaren får automatiskt information om kostnad och energibesparing, samt hjälp med att hitta rätt leverantör. Extern team.

Ennocode: Utvecklar ett program för kontroll av kraftverksområden som ska underlätta överlämningen från entreprenör till anläggningsägare. Verktyget används för att dokumentera fel som upptäcks vid platsen, ärendehantering, ansvarstilldelning samt för att stänga defekter. Extern team.

Läs även: Malmö slår Göteborg i tech-investeringar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera