Hoppa till innehållet

Shipwallet tog hem segern vid Startup Tour i Stockholm

Shipwallet är en jämförelseplattform för frakt inom e-handeln. Bolaget vann deltävlingen i Stockholm och är därmed en av finalisterna i Di Startup Tour. 

Di Digitals Jonas Leionhufvud (längst till vänster) och Mimi Billing (längst till höger) med deltagarna i delfinalen i Stockholm. Piotr Zaleski från Shipwallet (i mitten, beiga byxor) tog hem segern.
Di Digitals Jonas Leionhufvud (längst till vänster) och Mimi Billing (längst till höger) med deltagarna i delfinalen i Stockholm. Piotr Zaleski från Shipwallet (i mitten, beiga byxor) tog hem segern.

Stockholmstävlingen i Di Digital Startup Tour ägde rum på Kulturhuset i Stockholm under torsdagen.

Sju av Stockholms mest lovande startupföretag tog plats på scen för att pitcha inför en namnkunnig jury, med representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth och EQT Ventures

Live: Följ finalen av Di Startup Tour

Juryn utsåg kvällens tre finalister: Shipwallet, Buildsafe och Tessin. Bolaget som publiken röstade fram som vinnare i kvällens deltävling var Shipwallet.

"Det känns fantastiskt, vi har aldrig vunnit en pitchtävling förut trots att vi varit i finalen på bland annat Slush", säger bolagets vd och grundare Piotr Zaleski.

Shipwallet är en jämförelseplattform för frakt inom e-handeln. Tjänsten sparar användarens information och preferenser. Dessa används sedan för att rangordna de bästa fraktalternativen i slutet av transaktionsprocessen.

Trots att tjänsten inte ens funnits tillgänglig i ett år används den av flera stora e-handlare, däribland klädbolaget Odd Molly och Apoteket Hjärtat. Vidare har testprojekt påbörjats med flera andra stora e-handelsbolag.

Läs mer: Guldregn över ”Klarna Checkout för frakt”

Deltävlingen i Stockholm är den sista i årets Startup Tour och avslutas med den stora finalen där vinnaren möter bolag från andra delar av Sverige. Tidigare under hösten tog Sportswik hem segern i Umeå, 1928 Diagnostics i Göteborg, Amra i Linköping och Fieldly i Malmö.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera