Hoppa till innehållet

Silicon Valley-accelerator krokar upp tunga mentorer i Stockholm

Den Silicon Valley-baserade acceleratorn Founder Institute startar i Stockholm med mentorer från bolag som Soundtrack Your Brand och Fishbrain. Programmet vill göra anställda inom techbranschen till bolagsgrundare.

Från vänster Anders Moberg från advokatfirman Lindahl, Anders Lindlöf från Founder Institute, Andreas Gindin, medgrundare av Besedo, Magnus Froste och Joel Sunnehall från Founder Institute samt Jesper Lilliesköld, medgrundare av Besedo.
Från vänster Anders Moberg från advokatfirman Lindahl, Anders Lindlöf från Founder Institute, Andreas Gindin, medgrundare av Besedo, Magnus Froste och Joel Sunnehall från Founder Institute samt Jesper Lilliesköld, medgrundare av Besedo.

Founder Institute, med verksamhet i drygt 130 städer i 60 länder, ska etablera sig i Stockholm. Den vinstdrivande acceleratorn vänder sig till personer som jobbat i minst sex år, har en företagsidé men ännu inte tagit klivet till att bli entreprenörer.

Till skillnad från många andra program vill de inte plocka deltagare direkt från universiteten, säger Joel Sunnehall, en av ledarna för satsningen i Stockholm.

”Programmet bygger på ett test som tagits fram tillsammans med en psykologiprofessor. Testet visar att det inte nödvändigtvis är unga grundare som blir framgångsrika, utan de med lite mer erfarenhet”, säger Joel Sunnehall.

Mentorer i programmet är bland annat Fishbrain-grundaren Johan Attby (NTL), iGotcha-grundaren Susanne Birgersdotter, FundedByMe-grundaren Daniel Daboczy (NTL) och Ola Sars (NTL), grundare av Soundtrack Your Brand (NTL).

Foto:

Susanne Birgersdotter, grundaren av Igotcha, är en av mentorerna. Foto: Igotcha.

Läs mer: Fishbrain håvar in en miljon i månaden

”Jag ska få dela med mig av det jag faktiskt är bra på, att bygga företag. Det här är väldigt nytt i Sverige och jag vet inte så mycket om det än, men jag tycker att programmet ser väldigt intressant ut”, säger Susanne Birgersdotter.

Programmet pågår i 14 veckor, består av 14 träffar med mentorerna och ska resultera i att deltagarna startar företag. Deltagarna förbinder sig till att dela med sig av 4 procent av sitt bolag. 30 procent av den andelen går till mentorerna, 30 procent till de andra deltagarna och resten till Founder Institute.

”Det intressanta i modellen är att deltagare får ta del av sina kurskamraters framgång”, säger Joel Sunnehall.

Dessutom kostar det cirka 11 700 kronor, eller 9 900 kronor om man anmäler sig tidigt, att delta i programmet. Avgiftssumman är preliminär. 

Founder Institute erbjuder ingen finansiering men låter deltagarna komma i kontakt med möjliga finansiärer.

Läs mer: Sony öppnar startup-accelerator i Sverige

Adeo Ressi och Jonathan Greechan grundade Founder Institute i Palo Alto 2009. Enligt programmets egna uppgifter har man hjälpt till att lansera över 2 000 företag och skapa över 15 000 nya jobb. Utbildningstjänsten Udemy och crowdfundingbolaget Realty Mogul är två internationella exempel på snabbväxande bolag som fått hjälp av programmet.

Under hösten erbjuder Founder Institute ett antal gratis seminarier med start den 22 november för att utreda intresset för programmet i Stockholm. Om tillräckligt intresse finns startar programmet i början av 2017.

Fakta: Mentorer knutna till Founder Institute

  • Johan Attby (Fishbrain)
  • Susanne Birgersdotter (Igotcha)
  • Daniel Daboczy (Fundedbyme)
  • Mats Forsberg (Urb-it)
  • Per Hellberg (Readly)
  • Svante Jurnell (IP-Only)
  • Ola Sars (Soundtrack Your Brand)
  • Jesper Lilliesköld (Besedo)
  • Andreas Gindin (Besedo)


 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera