Hoppa till innehållet

Silicon Valley-svenskarna i Lookback tar in 55 miljoner

Det började med ett motiv på en t-shirt och slutade med en investering på 55 miljoner kronor. Det svenska Silicon Valley-baserade startupbolaget Lookback har fått en kapitalinjektion och precis börjat ta betalt från kunder som Spotify och Netflix.

Teamet på Lookback, som har sitt huvudkontor i Silicon Valley men anställda på olika ställen i världen.
Teamet på Lookback, som har sitt huvudkontor i Silicon Valley men anställda på olika ställen i världen.

(Di Digital/Silicon Valley) I december förra året stod Lookbacks medgrundare och tekniska chef Nevyn Bengtson i kön till Subway på en tågstation i San Francisco för att köpa en macka. På sig hade han en t-shirt från Oculus AI:s Kickstarter-kampanj, VR-bolaget som numera ägs av Facebook. ”The 6 million dollar t-shirt”, kallar han den.

I kön till Subway stod också Shvet Jain, partner i det då nystartade riskkapitalbolaget Spectrum 28 i Silicon Valley. Han frågade om Nevyn Bengtsson jobbade på Oculus AI och de började prata om sitt gemensamma intresse för VR.

Det där samtalet mynnade till slut ut i att Spectrum 28 ledde en investeringsrunda i Lookback på 6 miljoner dollar, motsvarande runt 55 miljoner kronor, tillsammans med befintliga investerare Index Ventures och det europeiska riskkapitalbolaget Lakestar.

Foto:

T-shirten som Nevyn Bengtsson hade på sig och som fångade investeraren Shvet Jains intresse.

”Jag har inte varit så involverad i rundan, mer än att jag var på rätt plats vid rätt tid”, säger Nevyn Bengtsson, som istället har fokuserat på att bygga vidare på Lookbacks produkter.

Totalt har bolaget tagit in 8,2 miljoner dollar i riskkapital, varav de aktuella 6 miljonerna i en A-runda.

Sådant kan bara hända i Silicon Valley.

Lookbacks tjänst riktar sig främst till personer som jobbar med användarupplevelser på olika sätt, titlar som ofta sätts samman med förkortningen UX. Med Lookbacks mjukvara kan de ta reda på hur användaren uppfattar ens app och använda den för förbättra produkten.

Det var 2013, när Nevyn Bengtsson jobbade som utvecklare på Spotify, som han kom på idén. Traditionellt jobbar UX-personer med fysiska kameror, ögonstyrning och fysiska fokusgrupper för att förstå användarna.

”Ju enklare tekniken blir, desto mer självgående kan UX-folket bli. Som utvecklare behöver du ofta ha empati för vad som händer, till exempel om folk står i regnet och Uber-appen inte fungerar”, säger Mai-Li Hammargren, marknadschef på Lookback.

Vi försöker att överlappa tidszoner.

Lookback startades i Stockholm i slutet av 2013, men har sedan två år tillbaka sitt huvudkontor i Silicon Valley. Mai-Li Hammargren, Nevyn Bengtsson och medgrundaren och vd:n Jonatan Littke håller till här, medan resten av de anställda finns i Stockholm, Delray Beach i Florida, Bend i Oregon, Montreal, Madrid och Bath.

Bolaget är definitionen av att jobba så kallat distribuerat, det vill säga att de tolv anställda är utspridda i världen.

”Vi försöker att överlappa tidszoner och jobbar i team över landsgränserna”, säger Mai-Li Hammargren.

Flytten över Atlanten till Silicon Valley för två år sedan var en direkt effekt av att Lookback fick Facebook som kund. Men samtidigt var pengarna på väg att ta slut och den första utmaningen var att försöka få in nytt riskkapital. Det visade sig inte vara så lätt och det var tufft där ett tag innan Nevyn Bengtsson tog på sig en viss t-shirt på rätt dag.

”Sådant kan bara hända i Silicon Valley”, säger Mai-Li Hammargren.

Med hjälp av pengarna, som kom in till bolaget innan sommaren, har Lookback vidareutvecklat sin första tjänst och lanserat två nya produkter – Participate och Live, som numera är integrerade.

Foto:

Skärmdump av Lookbacks tjänst Live, som fungerar för datorer, IOS och Android.

De nya tjänsterna innebär att man kan bjuda in en testperson från var man vill i världen och som inte fysiskt behöver vara på plats. Dessutom kan man bjuda in andra personer i ens team att titta på hur testpersonen använder en viss app i realtid.

”Det är det här alla kunder har bett oss om. Vi har tittat jättemycket på hur de jobbar och försökt digitalisera det”, säger Nevyn Bengtsson.

Vi har gått ifrån att inte riktigt veta vad vi är, till att fokusera helt på UX.

Det har till exempel tidigare varit svårt att spela in från Apples mobiloperativsystem IOS, i och med att bolaget har en kontrollerad miljö, och man har behövt en sladd eller ladda ner ett mjukvarukit. Men numera går det även att göra direkt i Lookbacks mobilapp.

”Vi har gått ifrån att inte riktigt veta vad vi är och rikta oss generellt mot produktutvecklingsteam, till att fokusera helt på UX. Det är en enkel lärdom som fungerar – fokus”, säger Nevyn Bengtsson.

I samband med lanseringarna de senaste två månaderna har Lookback också börjat ta betalt på allvar, enligt en prenumerationsmodell. Under första veckan efter man lanserade tjänsten Live fick bolaget över 1 000 nya kunder.

Vad intäktsmålet är för 2017 vill bolaget inte uppge.

”Jag är ute med mina lilla säljbil hos kunder säkert tre–fyra gånger i veckan”, säger Lookbacks vd Jonatan Littke.

I dag är förutom Facebook även Netflix, Buzzfeed, Spotify, SAP och Soundcloud bland kunderna. Totalt har Lookback 3 000 aktiva företag som använder bolagets tjänster och nu gäller det att få fler av dem att gå över från gratisversionen till att betala.

”Design- och UX-communityt berättar saker för varandra och det är ett område vars behov har vuxit”, säger Jonatan Littke.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera