Hoppa till innehållet

Sju digitala trender som ändrar våra matvanor i grunden

Digitala mat-tjänster som Mathem, Foodora och Karma håller på att ändra våra restaurang- och ätvanor i rask takt. Di Digital har branschens matigaste trend-lista.

Medsols från vänster: Ett av Foodoras cykelbud, Uber Eats app, Grundarna bakom Linas Matkasse, Wunderchef, kassar från Mat.se, gänget bakom Wolt och Spotify-veteranen Sophia Bendz som investerat i "rädda mat"-appen Karma.
Medsols från vänster: Ett av Foodoras cykelbud, Uber Eats app, Grundarna bakom Linas Matkasse, Wunderchef, kassar från Mat.se, gänget bakom Wolt och Spotify-veteranen Sophia Bendz som investerat i "rädda mat"-appen Karma.

Vill du rädda mat, jämföra matpriser eller kanske bara beställa en fet hamburgare till soffbordet? Di Digital listar de sju viktigaste trenderna just nu:

1. Vi vill sluta slösa mat

Allt fler startupbolag grundar sin affärsidé på att sälja mat som annars riskerar att slängas. Ofta agerar de enbart som förmedlare, eller marknadsplats för själva varuutbytet. De har därmed låga kostnader och kan locka kunder med det sympatiska argumentet om att ”rädda mat”. 

Matsmart
Matsmart.se grundades i december 2013 med idén att skapa en marknadsplats för varor som annars skulle kastas. Det handlar om överskottsvaror med kort datum eller utgående förpackningar – pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten och annat – som säljs till ofta markant lägre priser än i den vanliga dagligvaruhandeln.

Läs mer: Matsmart.se fyller på kassan med 36 miljoner

Karma
Karma jobbar med ett 100-tal restauranger och caféer i centrala Stockholm som har anslutit sig. Man har även lanserat tjänsten i Göteborg, Malmö och Umeå. Via appen kan man se hur frukostmackor, sallader och middagsrätter dyker upp och reas ut på olika håll i staden. Målet är att rusa runt och rädda dessa måltider.

 

Läs mer: Spotify-veteranen Sophia Bendz investerar i Karma

Foto:
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, operativ chef, och Mattis Larsson, teknikchef.

Resq 
Resq Club är en finsk räddningstjänst i likhet med Karma som kopplar ihop gäster och restauranger för att rädda ätbar mat med hög kvalitet från att hamna i soptunnan. 

Sopköket 
Bolaget samarbetar med matbutiker och lagar mat av butikernas råvaror som är nära utgångsdatum eller har skador och annars skulle ha slängts.

Yourlocal 
En dansk startup som har tagit sig över Öresundsbron. Bolaget kopplar samman lokala matbutiker, take away-restauranger och boende i närområdet för att minska matsvinnet.

Andra exempel: Allwin och Matmissionen.


2. Vi vill boka bord och betala i mobilen

Att boka bord via appar som Bookatable och Last Grab blir allt vanligare i landets storstäder. Flera appar vill även göra det möjligt att beställa mat och betala i mobilen. 

Bookatable
En delvis svenskgrundad app som låter dig boka bord på restauranger. Affärsmodellen bygger på att restauranger kan locka fler kunder per bord. Vidare får de koll på sina kunder och kan gå ut med olika specialerbjudanden till dem.

Bookatable såldes i fjol till Michelin för en dryg miljard. Affären blev jackpot för medgrundaren PG Nilsson, som bland annat står bakom restaurangen Riche i Stockholm, och Creandums Johan Brenner, som investerat i bolaget tidigt.

Läs mer: Bookatable-affären jackpot för Creandum-toppen 

Last Grab
Lastgrab är som sista minuten-resor, fast för restaurangplatser. Appen låter restauranger att marknadsföra sig via rabatter under tider av låg beläggning. Foto:
Last Grabs app.

Waitress
Waitress är en app som hjälper dig hitta restauranger i närheten, se deras meny, beställa och betala direkt med mobilen.


3. Vi vill att restaurangen kommer till oss

Wolt, Foodora och Uber Eats

Just nu pågår en febril kamp om leveranser av restaurangmat. De tre storspelarna är finska Wolt, tyska Foodora och amerikanska Uber Eats. De har börjat kriga i storstädernas mest centrala delar, men jobbar sig stegvis utåt.

Foto:
Gänget på Wolt och Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez.

Läs mer: Fulspel när mat-appar krigar om krogar
Läs mer: Matkriget trappas upp – Uber Eats lanserar i Stockholm


4. Vi vill laga mat åt varandra 

Viljan att själv vara kock för en kväll tycks vara stark i Sverige. En klassiker i sammanhanget är Airdine, ett Airbnb för middagsgäster. Tjänsten hjälper både de som vill ta emot gäster och de som vill betala en slant för att gå hem till någon annan för att äta.

Nyligen kunde Di Digital bland annat rapportera om Malmöbolaget Wunderchef, som låter folk köpa hemlagad mat av varandra. Sedan mitten av november är tjänsten tillgänglig för alla och sedan dess har man fått in fler än 1000 registrerade användare och fler än 60 hemmakockar har ansökt om att sälja sin mat på plattformen. I snitt levererar Wunderchef 50 måltider om dagen, veckans alla dagar.

Läs mer: Wunderchef vill revolutionera hämtmat med hemlagatFoto:
Alexander Baltaev är grundare av Wunderchef.


5. Vi vill få hjälp med det hemlagade 

Matkassor och matboxar blir allt vanligare. Trenden drivs på av stora aktörer som Middagsfrid och Linas Matkasse, som fått mängder av små utmanare.

Linas Matkasse och Middagsfrid
Störst på matkassor är Linas matkasse som omsatte omkring 1,1 miljard kronor i fjol. I liket med Middagsfrid erbjuder bolaget en prenumerationstjänst där livsmedel levereras ihop med recept i matkassar direkt till dörren. 

Läs mer: Linas matkasse slukar norsk konkurrent 

Foto:
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck (på bilden ovan), som grundade Linas matkasse 2008.

Foodiebag
Hemleverans av restaurangmat som tillagas i hemmet.

Läs mer: Omstart för Foodiebag

Bakboxen
En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem recept, ingredienser och köksredskap för att göra ett hemligt bakverk. Bolaget Crate Inventors som står bakom Bakboxen har nyligen även lanserat andra boxar, som exempelvis Dejtboxen. 

Fikabox
En prenumerationstjänst som levererar en låda med valda nötter och choklad. Bolagets framtid är osäker sedan Fikabox har ansökt om rekonstruktion.

Veganboxen
En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem veganska godsaker och djurvänliga snacks. 


6. Vi vill ha livsmedel hemlevererat

Just nu är Mathem störst på marknaden för hemleverans av livsmedel. Men man utmanas av Axfood, som nyligen köpte konkurrenten Mat.se

 Foto:
Mat.se med vd Måns Danielson.

Axfood har även egna e-handelsatsningar på sina kedjor Hemköp och Willys. 

Även Coop, Ica och Bergendalhs erbjuder hemleveranser av livsmedel. Samtliga dessa utmanar matkasse-aktörerna genom egna matkassar och andra typer av måltidslösningar.

Läs mer: Willys öppnar lågprisbutik på nätet

En bubblare inom detta område är Icas Infridge – Ett pilotprojekt där Ica, det digitala låsföretaget Glue och Postnord leverade matvaror direkt till kundernas kylskåp. Partnerna utvärderar nu pilotprojektet för att se hur det ska passa in i ett större projekt.


7. Vi vill jämföra priser

Den senaste trenden är jämförelsesajter för matpriser. Fyra exempel på detta är MatpriskollenMatsparMatpriser och Matvarupriser.

Läs mer: Pristjänst för matkassar tar in 8 miljoner

Foto:   

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera