Hoppa till innehållet

Sju poddavsnitt som skapar debatt

Att ta till sig nyheter med hjälp av olika podcasts blir allt vanligare bland landets beslutsfattare, chefer och så kallade ”tankeledare”. Di Digital listar sju poddavsnitt som skapar debatt och leder till eftertanke kring några av vår tids viktigaste tekniktrender. 

Terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm, Alibabas grundare Jack Ma och Avito-miljardären Jonas Nordlander.
Terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm, Alibabas grundare Jack Ma och Avito-miljardären Jonas Nordlander.

1. Vilken roll spelar teknik i hur vi hanterar terrordåd?
I Digitalpodden #110 diskuterar Sven och Jonas mediernas roll under terrordådet i Stockholm. Vad ska man rapportera och vad ska man inte rapporter? Och varför vi i Sverige inte har push-notiser vid krissituationer? Vidare pratar de om hur teknik kan hindra lastbilskapningar i framtiden.

https://embed.acast.com/digitalpodden/duschensombadarih-m-pengarochdanmarksuber-uppror

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


2. När tar Alibaba över Europas e-handel?
I Den Digitala Draken Alibaba (Del 1 av 2) får vi lära oss hur Jack Ma byggde världens största e-handelsbolag, kinesiska Alibaba som idag har ett börsvärde på närmare 1000 miljarder kronor. Alibaba köper just nu bolag i hela världen och bolaget väntas prägla internetutvecklingen i hela världen de kommande åren.


3. Hur blir man tech-miljardär?
I detta specialavsnitt av Digitalpodden berättar Avito-grundaren Jonas Nordlander hur han byggde upp sin "ryska Blocketkopia" samt om resan som investerare efter det. Han bjuder på historier om utpressning i Ryssland, snabba beslut och storbråk med delägaren Kinnevik. Men han talar också om alla inspirerande investeringar och om sitt nya fokus på välgörande bolag.

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddenbonusmedjonasnordlander

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


4. Hur bygger man en global teknikprodukt?
I avsnitt 101 av Framgångspodden gästar Konrad Bergström, mannen bakom Zound Industries med hörlurar med märken som Marshall och Urbanears. Han pratar om artificiell intelligens, ADHD och hur det är att lansera i 18 länder samtidigt. 


5. Har storbankerna missat fintech-tåget? 
I slutet av Digitalpodden #109 reder Sven och Jonas vad SEB, Nordea; Swedbank och Handelsbanken gjort för investeringar i den finansiella teknik-sektorn. Vem leder ligan? Hur mycket satsas? Kan de bli teknikledande eller har det missat tåget?

https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


6. Hur säljer man ett startupbolag?
Det är en dröm för många. Men hur gör man om en rad stora nordamerikanska techbolag tävlar om att få köpa ens baby? I avsnitt 7 av podcasten Start får vi höra den halsbrytande beskrivningen av hur det gick till när Jonas Hombert 2011 sålde sitt företag Jaycut till Blackberry. 


7. Kan Uber lösa framtidens transportproblem?
Hur kommer det sig att världens högst värderade startupbolag, Uber, tvingades vika ner sig på världens största marknad? Och hur viktigt blir Kina för den globala transportindustrin? Det är två frågor som dryftas när Digitala Draken beskriver Didis ofattbara framgångar världens mest folkrika land. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera