Hoppa till innehållet

Sju skäl att hålla koll på Göteborgs startup-sektor

I höst besöker Di Digital Startup Tour Göteborg. Här ger Peter Kurzwelly, grundare av G-Lab 21, en snabbintroduktion till entreprenörsscenen i Sveriges näst största stad.

Peter Kurzwelly driver co-working-spacet G-Lab 21 i Göteborg.
Peter Kurzwelly driver co-working-spacet G-Lab 21 i Göteborg.

Den 18 oktober anländer Di Digital Startup Tour, årets viktigaste startup-tävling, till Göteborg. Anmäl ditt företag för att tävla om fina priser, bland annat en marknadsföringsbudget på en miljon kronor och en resa till Silicon Valley. Anmäl dig här!


Vad kännetecknar startup-scenen i din stad?

”Verkligen på gång skulle jag säga. Scenen är självklart inte ny, det har hänt saker i Göteborg förut men nu bubblar det ordentligt med många spännande bolag och duktiga entreprenörer. Satsningar på Chalmers och på Sahlgrenska samt på staden i sin helhet ger effekter. Och ett ökat intresse från större företag”

Nämn fyra spännande företag i staden som man bör hålla ögonen på

Cellink, som arbetar med en intressant affärsmodell och förändrar marknaden för bioprinting. Vann nyligen prestigefyllda Serendipity Challenge. Captario, också det ett bolag med anknytningar till Sahlgrenska, som utvecklar en analysplattform för beslutsfattande inom läkemedelsutveckling. Stora avtal på gång. Adfenix, startup som växer, som hittat sin nisch och som verkligen har framtiden för sig med en stundande internationell expansion. Samt Bonsai, en smartare rekryteringsplattform för mindre jobb.”

Vad gör Göteborg till en bra stad att starta företag i?

”Tillgången på kompetens, nätverket och närheten är det främsta. Det händer mycket i Göteborg och många börjar intressera sig för dessa små tillväxtbolag. Chalmers, Göteborgs universitet och alla yrkesutbildningar gör att det finns god tillgång på talang. Samt kostnadsläget. Det är fortfarande relativt billigt att både rekrytera och bo i Göteborg jämfört med till exempel Stockholm.”

Vad saknas eller kan bli bättre?

”Lokala förebilder och kapital. Bolag som verkligen lyckas och vill inspirera andra. Vi är på väg dit och det kommer hända mycket närmaste tiden. Samt att tillgången på tillväxtkapital måste och kommer öka. Annars tror jag riskkapitalbolagen kommer att missa flera riktigt bra investeringar.”

Det är fortfarande relativt billigt att både rekrytera och bo i Göteborg.

Hur är tillgången på riskkapital och annan finansiering?

”Det har varit en utmaning i Göteborg och vad jag tror egentligen för hela landet utanför Stockholm. Casen kanske inte riktigt funnits där tidigare, och vi måste själva bli bättre på att marknadsföra oss. Vi måste visa vad som händer och presentera allt det bra som faktiskt sker. Men jag är övertygad om att tillgången kommer att öka kommande tiden med tanke på de case som nu finns.”

Vilka är de starkast bidragande faktorerna till Göteborgs startupsektor?

”Det är en kombination av de resurser som finns i staden, så som universiteten, de stora bolagen och en tradition av handel. Det ökade intresset för tillväxtbolag gör att fler och fler får upp ögonen för scenen och även våga testa sina egna idéer.”

”Vad vi ser är också att de stora bolagen som Volvo, SKF, Astra med flera öppna upp för samverkan. Se bara på Astras BioVenture Hub.”

Vilka är de viktigaste organisationerna, nätverken och knytpunkterna i staden att känna till?

”Såklart händer mycket kring Chalmers och deras Venture-satsning samt även på medicinareberget som jag nämnde tidigare. Lindholmen med sin inkubator för spelutveckling och närheten till Volvo.”

”Sedan drar vi på G-Lab21 igång ett nytt initiativ i höst. En månatlig meetup på Handelskammaren, som kommer att ske sista onsdagen varje månad, för att belysa vad som händer på scenen och en plats för entreprenörer att möta investerare och affärsänglar.”

Läs även: Pitcha på Startup Tour – vinn marknadsföring för en miljon

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera