Hoppa till innehållet

Sju skäl att hålla koll på Umeås startup-scen

I höst besöker Di Digital Startup Tour Umeå. Här ger Lena Öhlund på inkubatorn BIC Factory en snabbintroduktion till entreprenörsscenen i staden. 

Lena Öhlund är verksamhetsledare på BIC Factory i Umeå.
Lena Öhlund är verksamhetsledare på BIC Factory i Umeå.Foto: Johanna Lindqvist, Knäck Media

Den 11 oktober anländer Di Digital Startup Tour, årets viktigaste startup-tävling, till Umeå. Anmäl ditt företag för att tävla om fina priser, bland annat en marknadsföringsbudget på en miljon kronor och en resa till Silicon Valley. Anmäl dig här!


Vad kännetecknar Umeås startup-scenen?

Den relativa litenheten och närheten till Universitet. Det finns en tydlig tillväxtambition som genomsyrar hela samhället, och vi har tillsammans matchat fram många goda entreprenörsförebilder och framgångsrika företag. Statistiken hos oss på BIC Factory visar att majoriteten av de som startar upp företag här också stannar och blir kvar här (88 procent i Umeå och 92 procent i Västerbotten).

Nämn fyra spännande företag i staden som man bör hålla ögonen på

Jag tycker att man ska hålla ett extra öga på till exempel Thingmap, Zunzun, Smart Video och Skillster.

Vad gör Umeå till en bra stad att starta företag i?

Här finns mycket bra stöd och hjälp man kan få som nystartad. Inkubatorerna kompletterar varandra och hjälper olika företag och branscher. I Umeå är det också nära till allt och väldigt lätt att komma in i olika nätverk. 

Det finns en tydlig tillväxtambition som genomsyrar hela samhället här. 

Vad saknas/kan bli bättre?

Vi måste bli bättre på att öka kännedomen om allt det goda som vi har att erbjuda till våra blivande entreprenörer.

Hur är tillgången på riskkapital och annan finansiering för unga företag?

Det finns tillgång till kapital men det är också viktigt att betona att de unga bolagen också behöver tillgång till rätt kompetens. Nyligen har två nya investmentbolag startat upp här, Northern Light Capital samt Backlund Invest, vilket naturligtvis är mycket välkommet. Vi har inte märkt av några problem med att locka investerare hit. Umeå är bara 55 minuter bort från Stockholm (med flyg).

Vilka är de starkast bidragande orsakerna till att staden har en livskraftigstartupsektor?

Umeå är en växande stad som utvecklats mycket under de senaste åren. Att vi är en universitetsstad bidrar naturligtvis till att det ”rör” på sig. Umeå kommun har en vision om att vi ska växa och bli fler invånare och att ännu fler företag ska starta upp. Därför är kommunen en viktig och engagerad part som på olika sätt stödjer oss företagsfrämjande aktörer för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för startups.

Vilka är de viktigaste organisationerna, nätverken och knytpunkterna i staden för en entreprenör att känna till?

För en startup är det viktigt att ha koll på de inkubatorer som finns. Utöver vår företagsinkubator för unga bolag, BIC Factory, så finns Uminova Innovation, Biotech Incubator samt Uminova Expression. Via dem så kommer man åt bra nätverk och får en snabbskjuts direkt in i näringslivet.

Inkubatorena driver också egna satsningar som tex  Uminovas projekt Infotech Umeå och vår satsning på BIC Factory med projektet ”Unga entreprenörer gör digitala affärer”.

Läs även: Pitcha på Startup Tour – vinn marknadsföring för en miljon

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera