Hoppa till innehållet

Skarpt läge i Silicon Valley: ”Kommer se många krascher i höst”

Under våren har luften pyst ur startupvärlden. Står vi inför en techapokalyps eller en normalisering av den privata marknaden? Det råder ett tuffare klimat på västkusten i USA, enligt flera källor.

(Di Digital/Silicon Valley) Domedagsprofetiorna kring ohälsosamma startupvärderingar har duggat tätt under våren. Rubriker om nedskrivningar, nedåtrundor och uppsägningar har blivit vardagsmat. Nu har även konkurserna börjat komma.

De flesta i Silicon Valley säger att det handlar om en hälsosam justering av den privata marknaden. Att vi går mot mer normala värderingar och den naturliga utrensningen sker ännu en gång. 1 av 10 startups lyckas, visar statistiken, och i tuffare tider skiljs agnarna från vetet.

Det går att likna läget vid ett köp av lägenhet eller hus. När marknaden är het vill alla vara med och buda. Blir läget osäkert så synas alla skavanker på objekten i sömmarna och buden blir färre. I Silicon Valley drar investerarna öronen åt sig och känner inte samma ”fomo” - fear of missing out - som det heter på startupspråk.

Läs mer: ”Är vi nära en techapokalyps?”

”De två områden där kapitalet har dragits ner är i tidiga skeden, alltså i såddrundor, och i senare skeden. Det finns lika mycket i A-rundor, men de tar längre tid att få”, sa Johan Brenner, partner i Creandum, i en intervju med Di Digital i slutet av maj.

Det han pratar om kan tolkas som en släng av den berömda ”crunchen” i A-rundor. När såddinvesteringskapitalet flödar och tiderna sedan blir tuffare så uppstår ett gap - en crunch - i möjligheten att ta in en ny runda kapital. Det är då bolagen måste börja tjäna pengar istället, för att inte vara beroende av nästa pengainjektion som kanske dröjer.

Det är ett förhållande som även råder i Sverige om man får tro Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski:

”Jag upplever att det finns lite av ett gap när det gäller a-rundor också i Sverige. Jag ser det när jag gör ängelinvesteringar och bolagen ska kliva upp från att ha tagit in 4–5 miljoner till att ta in 30 miljoner. Då är det rätt svårt”, sa han i en stor intervju med Di Digital för ett par veckor sedan.

Konkurserna har också börjat ramla in och vi har sett ett par exempel i Sverige, med bitcoinbolaget KNC Miner och säljsystemet Brisk.

Läs mer: Kommentar: Illröda varningslampor på tech-himlen

”Vi kommer att få se många krascher i höst”, sa en nordisk entreprenör, baserad i Silicon Valley, för några veckor sedan.

Hen står själv inför ett svårt läge. På randen till en konkurs, som bara kan stoppas av nytt riskkapital eller ett uppköp. Om några veckor vet vi hur det har gått.

”Folk som inte var med 2008 har inte fattat vad det innebär när det inte går att resa kapital längre. Att finansiering inte är ett naturligt steg för alla startups, utan att man behöver bevisa något i varje runda. Bara för att det var enkelt att resa A-rundan 2014, betyder det inte att B och C kommer att bli enkla i dag”, sa en annan person, som har varit väl insatt i Silicon Valleys utveckling under de senaste tio åren, nyligen om läget.

Vi ser en ny generation entreprenörer, för vilka riskkapital ännu inte har varit ett problem. Men alla uppsägningar i Silicon Valley under våren talar sitt tydliga språk för vart det barkar. Även om vissa, som Uber och Airbnb, hittills har lyckats stå emot trenden.

Läs också: "Superinvesteraren: leverera värden inte höga värderingar"

Ändå är de flesta överens om att det inte är en bubbla vi pratar om. I alla fall inte en som helt plötsligt kan spricka så att allt rämnar. Snarare beskrivs läget som en pysande ballong och som flera gånger förut ser vi att kraven ökar på bolagen att tjäna pengar. 

”Det som har hänt är att marknaden både vill se snabb tillväxt och lönsamhet. Om man inte levererar det kan man inte förvänta sig att värderingen stiger till nästa runda, och det vill ingen”, sa Carl Waldekranz, medgrundare och vd för e-handelstjänsten Tictail med kontor i New York, i en intervju med Di Digital nyligen.

Tidigare var tillväxt den starkast lysande stjärnan på investerarnas himmel, men det räcker inte längre.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera