Hoppa till innehållet

Skatteåterbäring lyft för digitala brevlådan Kivra

Skattepengar kommer för första gången någonsin att delas ut redan till påsk – till de som deklarerat genom en digital brevlåda. Bolaget Kivra som erbjuder den tjänsten fick under mars månad in 240 000 nya användare.

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.

Hela 555 485 svenskar får sin skatteåterbäring redan innan påsk. Utbetalningarna är på 4,3 miljarder kronor och startar redan denna vecka. Det skriver Skatteverket i ett pressmeddelande.

Den som har skatt att få tillbaka och som deklarerat via en digital brevlåda före 29 mars, samt har anmält konto för utbetalning, ska normalt ha pengarna insatta på sitt konto mellan den 5 och 7 april, uppger Skatteverket. Sista dag att deklarera är den 2 maj.

Läs även: Deras e-brevlåda har lockat en miljon svenskar

I januari kom nyheten att de som deklarerar via en digital brevlåda kan få pengar redan till påsk. På en vecka skaffade över 50 000 personer en digital brevlåda. Därefter anslöt sig 30 000 - 50 000 nya användare i veckan enligt DN Ekonomi.

För bolaget Kivra som dominerar privatmarknaden för digitala brevlådor har det här inneburit en rejäl användartillväxt. Under mars månad fick bolaget enligt egen utsago in 240 000 användare.

"Vi förväntar oss en fortsatt kraftig tillväxt under resten av året. Även om takten kommer vara väsentligt lägre än i mars så är nu siktet inställt på två miljoner användare", säger Kivras vd Stefan Krook.

Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolaget har dock sina rötter i två andra företag, Brevo och Kreditkopia, som båda grundades 2011.

Läs även: H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Huvudägare i Kivra är 41:an Invest (NTL), som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera