Det svenska digitala skivbolaget X5 Music, som paketerar och distribuerar musik digitalt, köps upp av Warner Music.
... alla som har gått in har gjort en bra affär
Köpesumman är okänd men i X5 Musics senaste nyemission, i januari i år, värderades bolaget till 185 miljoner kronor. Det kan tänkas att Warner Music har identifierat synergieffekter som höjer prislappen från den nivån.
”Jag kan tyvärr inte avslöja priset. Men alla som har gått in har gjort en bra affär”, säger X5 Musics vd Johan Lagerlöf, en av bolagets totalt fem grundare.
Totalt har X5 Music tagit in drygt 70 miljoner kronor i kapital, enligt Nordic Tech List. Bland de tidiga investerarna finns Vostok New Ventures vd Per Brilioth samt finansprofilerna Harald Kjessler och Peter Elam Håkansson.
Läs mer: Så blir Ace of Base-stjärnans gitarrapp
I dag äger riskkapitalbolaget Northzone 40 procent av X5 Music efter att ha investerat cirka 60 Mkr i bolaget.
Han och bolagets fyra övriga grundare – Stefan Enberg, Daniel Bäckström, Jan Nordlund och Fredrik Nyström – inledde sitt arbete 2005 genom att samla på sig rättigheter till redan släppt musik för att på något sätt nyttja dem digitalt.
”Vi började bunkra musikrättigheter. Sedan insåg vi att det inte var så enkelt, utan att vi måste jobba med katalogen”, säger Johan Lagerlöf.
På senare år har X5 Music paketerat och sålt musik digitalt i form av till exempel samlingsalbum och spellistor.
”I dag konsumerar man via playlists. Man ber om ett urval av musik. Därför jobbar vi med att paketera musiken så bra som möjligt”, säger Johan Lagerlöf.
Vi ville förändra världen
Redan 2013 bildade man ett samriskbolag med Universal Music. Syftet var att släppa 50 album digitalt varje månad, till exempel serien ”50 Greatest” med urval inom till exempel klassisk musik.
Generellt sett har X5 Music fokuserat mer på något äldre musik, till skillnad från de stora skivbolagens fokus på nya, radiovänliga låtar.
Av grundarna är det Johan Lagerlöf och Stefan Enberg som är kvar inom bolaget. Båda stannar efter affären och arbetar med att bearbeta Warner Musics musikkatalog på den egna plattformen.
”Vi ville förändra världen. Nu kan vi i alla fall förändra en del av musikvärlden. Därför är det ett viktigt delmål”, säger Johan Lagerlöf.
Läs mer: Möt musikvärldens digitala revoltör
I skuggan av Spotify och Soundcloud har Kobalt Music, grundat av svensken Willard Ahdritz, tonat upp som världens hetaste digitala musikförläggare. Doldisbolaget omsätter 2 miljarder kronor, når en miljard lyssnare världen över och har Max Martin, Paul McCartney och Google som delägare.
Läs mer: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret
Den svenska startupvärlden för musik rymmer ett helt gäng appar för musikskapare, bolag som ska leda dig rätt i licensdjungeln och rena Spotify-utmanare. Låt Di Digital guida dig igenom musiktechdjungeln.