Hoppa till innehållet

Skivbolagsjätte köper svenska X5 Music

Warner Music köper det svenska musiktechbolaget X5 Music, som har bunkrat musikrättigheter i över tio år. Storägaren Northzone träder därmed ur bolaget. ”Detta är ett viktigt delmål”, säger vd:n Johan Lagerlöf.

X5 Musics vd Johan Lagerlöf var med och grundade bolaget 2005.
X5 Musics vd Johan Lagerlöf var med och grundade bolaget 2005.

Det svenska digitala skivbolaget X5 Music, som paketerar och distribuerar musik digitalt, köps upp av Warner Music.

... alla som har gått in har gjort en bra affär

Köpesumman är okänd men i X5 Musics senaste nyemission, i januari i år, värderades bolaget till 185 miljoner kronor. Det kan tänkas att Warner Music har identifierat synergieffekter som höjer prislappen från den nivån.

”Jag kan tyvärr inte avslöja priset. Men alla som har gått in har gjort en bra affär”, säger X5 Musics vd Johan Lagerlöf, en av bolagets totalt fem grundare.

Totalt har X5 Music tagit in drygt 70 miljoner kronor i kapital, enligt Nordic Tech List. Bland de tidiga investerarna finns Vostok New Ventures vd Per Brilioth samt finansprofilerna Harald Kjessler och Peter Elam Håkansson.

Läs mer: Så blir Ace of Base-stjärnans gitarrapp

I dag äger riskkapitalbolaget Northzone 40 procent av X5 Music efter att ha investerat cirka 60 Mkr i bolaget.

Han och bolagets fyra övriga grundare – Stefan Enberg, Daniel Bäckström, Jan Nordlund och Fredrik Nyström – inledde sitt arbete 2005 genom att samla på sig rättigheter till redan släppt musik för att på något sätt nyttja dem digitalt.

”Vi började bunkra musikrättigheter. Sedan insåg vi att det inte var så enkelt, utan att vi måste jobba med katalogen”, säger Johan Lagerlöf.

På senare år har X5 Music paketerat och sålt musik digitalt i form av till exempel samlingsalbum och spellistor.

”I dag konsumerar man via playlists. Man ber om ett urval av musik. Därför jobbar vi med att paketera musiken så bra som möjligt”, säger Johan Lagerlöf.

Vi ville förändra världen

Redan 2013 bildade man ett samriskbolag med Universal Music. Syftet var att släppa 50 album digitalt varje månad, till exempel serien ”50 Greatest” med urval inom till exempel klassisk musik.

Generellt sett har X5 Music fokuserat mer på något äldre musik, till skillnad från de stora skivbolagens fokus på nya, radiovänliga låtar.

Av grundarna är det Johan Lagerlöf och Stefan Enberg som är kvar inom bolaget. Båda stannar efter affären och arbetar med att bearbeta Warner Musics musikkatalog på den egna plattformen.

”Vi ville förändra världen. Nu kan vi i alla fall förändra en del av musikvärlden. Därför är det ett viktigt delmål”, säger Johan Lagerlöf.


Läs mer: Möt musikvärldens digitala revoltör

Kobalts vd Willard Ahdritz.

I skuggan av Spotify och Soundcloud har Kobalt Music, grundat av svensken Willard Ahdritz, tonat upp som världens hetaste digitala musikförläggare. Doldisbolaget omsätter 2 miljarder kronor, når en miljard lyssnare världen över och har Max Martin, Paul McCartney och Google som delägare.


Läs mer: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret

Det svenska musiktechundret

Den svenska startupvärlden för musik rymmer ett helt gäng appar för musikskapare, bolag som ska leda dig rätt i licensdjungeln och rena Spotify-utmanare. Låt Di Digital guida dig igenom musiktechdjungeln.


 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera