Hoppa till innehållet

Skivjättarna: Spotify har förändrat maktbalansen i musikbranschen

På SXSW samlas artister, skivbolag och streamingbolag. Men med digitaliseringen har skivjättarnas makt minskat. ”Demokratiseringen tvingar oss att bli bättre”, säger Ellen Kvarby, kreativ chef på Sony Music i Sverige.

Warner Musics Maria Westergaard och Sony Musics Ellen Kvarby är på plats på SXSW.
Warner Musics Maria Westergaard och Sony Musics Ellen Kvarby är på plats på SXSW.Foto: Jesper Frisk

Om skivbolagen och streamingtjänster som Spotify tidigare haft en sämre relation har skivjättarna i dag ett gott öga till dem. Pengar kan ha den effekten. Under 2014 tjänade skivbolagen sammanlagt 2,2 miljarder dollar på strömmad musik och intäkterna ökar.

Världens tredje största skivbolag, Warner Music, uppgav i slutet av 2015 att bolagets intäkter för strömmad musik har gått om intäkterna för nedladdad musik för första året någonsin. I Sverige är andelen ännu högre. Enligt statistik från IFPI stod strömmad musik för över 80 procent av all musikförsäljning under 2015.

”Onekligen är det en oerhört viktig inkomst för skivbolagen. Om man tittar på trender så är det väldigt många, speciellt unga, som föredrar streaming framför nedladdningar”, säger Maria Westergaard, streamingchef på Warner Music i Sverige.

Streamingtjänster som Spotify, men även plattformar som Soundcloud, har gjort det möjligt för artister att sprida sin musik utan kontrakt med ett skivbolag. Den makten som skivjättarna tidigare hade har urholkats i och med de nya möjligheterna för musiker.

Onekligen är det en oerhört viktig inkomst för skivbolagen

”Maktbalansen har absolut ändrats. Men det grymma med digitaliseringen är att det har skett en demokratisering av musik. Nu finns det en möjlighet för alla att ladda upp sin egen musik på exempelvis Spotify. Det som skivbolagen måste göra nu är att hjälpa artisterna att nå igenom bruset”, säger Ellen Kvarby, kreativ chef och artistansvarig på Sony Music i Sverige.

Enligt både Ellen Kvarby och Maria Westergaard betyder inte de ökade möjligheterna för enskilda artister att skivbolagens dagar är räknade, utan snarare ökar behovet för dem att tillgodose artisternas behov.

”Skivbolag med mycket kapital har möjligheten att hjälpa artisterna genom att ge dem möjligheten att säga upp sig från sina jobb för att helt fokusera på sitt skapande och musiken. De kan också underlätta med de tråkiga produktfrågorna, pr och genom att göra fantastiska sociala mediekampanjer”, säger Maria Westergaard och fortsätter:

”Skivbolag kommer nog kunna finnas kvar under många år. Vi måste bara bli bra inom nya områden så att vi kan hjälpa artisterna ytterligare.”

Det skivbolagen måste göra nu är att hjälpa artisterna att nå igenom bruset

Många artister har rasat mot exempelvis Spotify för att ta för lite betalt för musiken. Men enligt en rapport från Ernst & Young från 2015 tar skivbolagen närmare tre fjärdedelar av den totala ersättningen till musiker och upphovsrättsinnehavare. Skivbolagen har därmed hamnat i en situation där de, snarare än streamingbolagen, behöver visa artisterna det positiva med den nya affärsmodellen.

”Det känns som det var rätt länge sedan som svenska artister klagade på betalningsmodellen. Det var innan man förstod det långsiktiga i den. Förut fick man kanske en lite större klumpsumma. Nu tar det lite längre tid men till slut kommer man upp i samma nivåer”, säger Maria Westergaard.

Läs även: Warner bjuder popstjärnorna på en bit av Spotify-kakan

Ett sätt att ge artisterna en bättre inblick i betalningsmodellen är, enligt Sony, att öka transparensen. Med en app, som togs fram av ett team på Sony Music i Sverige, kan artisterna se hur mycket de tjänar och få en analys kring lyssnandet och sina intäkter från strömmad musik. Appen testas nu i Sverige för att senare lanseras globalt.

”Transparens är jätteviktigt och nu kan artisterna ta del av sin ekonomi och även väldigt mycket bra data, från till exempel Spotify och sociala medier, så att man kan få en ögonblicksbild i ens artistkarriär”, säger Ellen Kvarby.

Läs även: Kommentar: Spotify, Pandora, Tidal, Soundcloud – vem köper vem?


Det här är SXSW

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och "de kreativa industrierna".
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen. Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.
  • Di Digital bevakar årets festival på plats i Austin. Här hittar du alla våra artiklar och intervjuer därifrån.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera