Hoppa till innehållet

Skräddarsydd nyhetsbevakning tar in kapital

Nyhetsbevakaren Mynews tar in sin första investering för att lansera tjänsten Mynewsflash. Bakom investeringen står Preventic Group.

Gustav Ekberg, grundare av Mynews, Andreas Krohn, produktchef Mynews, Lukas Fryklund, vd Assistansbolaget/Preventic Group.
Gustav Ekberg, grundare av Mynews, Andreas Krohn, produktchef Mynews, Lukas Fryklund, vd Assistansbolaget/Preventic Group.

Mynews vänder sig främst till företag som vill bevaka nyhetsflödet inom sina specialområden eller bevaka vad som skrivs om det egna företaget. Med hjälp av en egenutvecklad teknik läser Mynews allt redaktionellt material i Norden. Genom en prenumerationsmodell skapar användaren en personlig nyhetsbevakning och får en notis när en artikel inom det givna ämnet publiceras. 

Lyssna: Digitalpodden om Startup Tour Malmö, Linas Matkasse mot börsen och Crunchfish-firande

”Vi läser allt från de stora tidningarna ner till minsta lokaltidning. Direkt när en artikel har publicerats så får användaren en notis”, säger Andreas Krohn, produktchef på Mynews.

Mynews, som grundats av Gustav Ekberg, var en del av Helsingborgsbaserade Thinks acceleratorprogram 2015. Tjänsten Mynewsflash ska lanseras i Sverige i januari 2017 och målet är att inom 24 månader bevaka och leverera alla nyheter i hela Europa till sina användare. 

Läs mer: Skåne spränger miljardvallen

”Tekniskt kan vi läsa alla nyheter i hela världen, men vi vill börja med att få upp den svenska affären”, säger Andreas Krohn.

För att finansiera lansering och fortsatt utveckling tar Mynews in 1,2 miljoner kronor från Helsingborgsbaserade Assistansbolaget och dess ägare Preventic Group. Förutom kapital så investerar Preventic Group lika mycket i resurser inom pr, ekonomi, juridik och marknadsföring. 

Helsingborgsbaserade Assistansbolaget säljer försäkringar inriktade på vägassistans. I stället för att försäkra bilen är det föraren som blir försäkrad. Tillsammans med ägarbolaget Preventic Group har man beslutat att återinvestera vinster i egna bolag och i startup-bolag i regionen. Förra året öronmärktes tre miljoner kronor i koncernen till investeringar i andra bolag och investeringen i Mynews är den första som görs.

"Vi tror på att bolag snabbt ska finansieras av sina kunder och vi har letat efter startups och entreprenörer som passar vår kravprofil, vilket gör att vi kan tillföra maximalt med värde. Vi vill gärna prata om ”kloka pengar”, där vi kan ge rätt entreprenör och affärsidé hela supporten med infrastruktur och aktivt ägarskap”, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget.

Förutom Mynews så finns bolag som Retriever, Notified och Opoint som också arbetar med mediebevakning och medieanalys.

”Vår styrka är att vi ger användaren väldigt stor frihet i sin bevakning”, säger Andreas Krohn. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera