Hoppa till innehållet

Skräpbolaget Tiptapp tar in 20 miljoner

Tiptapp hämtar upp allt skräp du har hemma för att du ska slippa åker till återvinningen. Nu fyller Stockholmsbolaget på kassan med ytterligare 20 miljoner kronor.

Tiptapps grundarteam från vänster: Fredric Rylander, David Höök, Anders Lövbrand och Tim Bjelkstam.
Tiptapps grundarteam från vänster: Fredric Rylander, David Höök, Anders Lövbrand och Tim Bjelkstam.Foto: pressbild.

För ett år sedan tog Tiptapp (NTL) in 10 miljoner kronor av bland annat Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL) samt vd:n för Vostok New Ventures, Per Brillioth. Nu plockar bolaget in ytterligare 20 Mkr, enligt Bolagsverkets dokument som Breakit har tagit del av. 

Av uppgifterna framgår det inte vilka som investerar men att befintliga ägare har fått möjligheten att utöka sitt ägande. 

Tiptapp är resultatet av en idé som knäcktes av vännerna och it-entreprenörerna Anders Lövbrand, Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander under senhösten 2015. Grundarna såg ett behov av en handelstjänst som kapitaliserar på varor som människor ”vill bli av med”.

Läs även: Avito-grundarna investerar i app som tar hand om ditt skräp 

Sedan dess har de fått flera tusen användare. Ett exempel på det är affärsängeln Sophia Bendz som använde appen när hon flyttade för ett par veckor sedan. 

Enligt Tim Bjelkstam är det nya kapitalet bara en del av vad bolaget har tänkt ta in.

”Vi kommer att göra en mer rejäl a-runda längre fram, men i det här läget valde våra befintliga investerare att matcha den värdering som vi fick när vi träffade externa investerare”, säger han till Breakit.

Bolaget hade redan i höstas planer att ta Tiptapp utomlands och nämnde då Storbritannien, Schweiz, Belgien och de nordiska länderna som attraktiva marknader. Hittills har Tiptapp fokuserat mest på Stockholmsområdet.

”Vi tittar på marknader som ligger oss kulturellt nära. Där människor har liknande ambitioner som svenskar och vill ha ordning och reda hemma. Vår tjänst är perfekt i storstäder där folk ofta bor trångt och saknar bil”, sa Anders Lövbrand till Di Digital i november. 

Läs även: Här är de hetaste trenderna och bolagen i Sveriges växande delningsekonomi 

Bolaget har redan börjat bredda sitt erbjudande till att exempelvis funger som bud på tunga möbler som kunderna har svårt att få hem från butiken. Nu tittar bolaget även på att bredda sitt erbjudande ytterligare. 

”Våra användare har fått igång den utvecklingen. Vi har haft planer på att bredda vår verksamhet till andra områden inom logistik, men det kan bli så att vi tidigarelägger det”, säger Tim Bjelkstam till Breakit.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera