Hoppa till innehållet

Skype läggs ner i Sverige – 120 jobb riskeras

Microsoft har beslutat att lägga ner Skypes Stockholmskontor. Mjukvarujätten har varslat samtlig personal om uppsägning.

 

Skypes Stockholmskontor är beläget i Münchenbryggeriet på Södermalm.
Skypes Stockholmskontor är beläget i Münchenbryggeriet på Södermalm.Foto: Press/TT

Skypes Sverige-kontor omsatte i fjol 265 miljoner kronor med 31 miljoner kronor i rörelsevinst men ingår inte i ägaren Microsofts framtidsplaner.

”Microsoft har tagit det svåra beslutet att inleda samtal med facken för att stänga Skypes kontor i Stockholm”, säger Skype (NTL) i ett skriftligt uttalande till Di Digital.

Samtliga 120 anställda på Skypes Stockholmskontor har nåtts av varsel om uppsägning, enligt en anställd som vill förbli anonym. Skype bekräftar att all personal på Skype i Stockholm riskerar att bli av med jobbet.

”Förslaget ligger i linje med företagets långsiktiga mål att minska antalet geografiskt spridda kontor för att skapa bättre samarbetsmöjligheter och förbättra utvecklingsverksamheten samt öka taken i innovation- och kvalitetsarbetet”, skriver Skype.

Läs mer: Sveriges tyngsta startup-profiler: ”Optioner är en socialistisk idé”

”Microsoft kommer göra allt för att hjälpa alla som berörs av beskedet och där det är möjligt erbjuda dem nya möjligheter.”

Det är än så länge oklart om Microsoft avser att flytta arbetstillfällena någon annanstans. Di Digital har varit i kontakt med ett flertal anställda som inte vill kommentera beskedet.

Skype grundades 2003 av Niklas Zennström (NTL) och Janus Friis (NTL), som under bolagets första år tog in omkring 140 miljoner i riskkapital för att finansiera verksamheten. Tre år efter starten hade man fler än 50 miljoner registrerade använder i 225 länder.

Efter att ha köpts av Ebay 2005 sålde e-handelsportalen 65 procent av Skype till en grupp riskkapitalbolag 2009. Två år senare köpte Microsoft Skype för drygt 50 miljarder kronor i den tidens penningvärde.

Läs mer: Han är hjärnan bakom Mojang-affären

Efter Microsofts köp började Skype Sweden, ett dotterbolag till Skypes koncernmoder i Luxemburg, öka sin omsättning rejält. Sedan 2013 har försäljningen legat omkring 250 miljoner kronor varje år.

Läs mer: Så lite skattar internetjättarna i Sverige

Under det brutna räkenskapsåret som avslutades i juni i fjol omsatte Skype Sweden 265 Mkr med rörelseresultat på 31 Mkr.

Som störst var personalstyrkan i Stockholm i slutet av 2014, då 155 heltidsanställda arbetade på Skype Sweden.

Jobbar du på Skype? Kontakta gärna reportern: sven.carlsson@di.se. Du får vara anonym.

Om du vill nås av nyheterna först:

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera