Hoppa till innehållet

Slack lanserar riskkapitalfond, släpper egen app-butik

Samarbetsplattformen Slack har samlat ihop 80 miljoner dollar, motsvarande nästan 700 Mkr, till en ny riskkapitalfond. Pengarna ska gå till att finansiera bolag som bygger appar tänkta att integreras med Slack.

Samarbetsplattformen Slack, förenklat ett arbetsplatsanpassat chattverktyg, hör till den amerikanska tekniksektorns just nu mest omtalade bolag. Sedan lanseringen för drygt två år sedan har tjänsten vuxit till över 2 miljoner aktiva användare om dagen. Dessutom har bolaget, som hittills tagit in över 340 miljoner dollar i finansiering, på vissa håll kommit att stå som symbol för den riskkapitalyra som just nu präglar teknik- och internetbranschen. 

Efter Slacks senaste finansieringsrunda, som inbringade 160 miljoner dollar på en värdering om nära 3 miljarder dollar, medgav grundaren Stewart Butterfield att han inte hade någon direkt plan för vad pengarna skulle användas till. Han tog in finansieringen helt enkelt därför att det gick. 

Nu tar Slack in ytterligare 80 miljoner dollar, motsvarande nästan 700 miljoner kronor, i ny finansiering. Den här gången ska pengarna gå till att investera i andra teknikbolag, närmare bestämt i program byggda för att säljas i Slacks nylanserade appbutik. 

Planen är alltså att etablera Slack som en plattform för andra tjänster. Redan idag finns appar som integrerar till exempel Twitter, Dropbox, Trello och Google Drive. Dessa, samt det 150-tal tjänster som redan idag finns tillgängliga, har samlats i en nylanserad appbutik på slack.com/apps

Bakom finansieringen står namnkunniga riskkapitalister som Andreessen Horowitz, Index Ventures, Kleiner Perkins Caufield and Buyers samt Accel Partners. 

"Det är ganska uppenbart egentligen. Ju fler appar vi får folk att installera desto mer kommer de att använda Slack", säger grundaren Stewart Butterfield till tekniksajten The Verge. 

Läs även: Kommentar: "Riskkapitalvintern närmar sig"

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera