Det finns en tydlig röd tråd mellan sommarens stora riskkapitalinvesteringar i den svenska techsektorn (Automile, Universal Avenue, Natural Cycles, Lifesum, Unomaly med flera).
Nästan utan undantag har de gjorts i bolag som faktiskt tar betalt för sina tjänster.
Det kan låta självklart, men så såg det inte ut för bara ett år sedan. Då kunde bolag som Truecaller, Tictail och Fishbrain glatt fylla kassan med hundratals miljoner kronor – till synes utan att ha börjat fundera på en affärsplan.
För en utomstående kan det te sig märkligt, men enligt riskkapitalets logik är – eller åtminstone var – det helt i sin ordning. Investeringarna har gjorts på förhoppningar om framtida intäkter och värdeskapande. För det vore väl märkligt om en app med över 250 miljoner användare (läs: Truecaller) inte kunde hitta ett sätt att dra in pengar på dem.
Eller?
Nu är det annat ljud i skällan. Di Digital har i flera artiklar rapporterat om hur riskkapitalbolagen i USA håller allt hårdare i pengarna. Nu har samma skifte nått Sverige. Det räcker inte längre med imponerande användartal, storslagna visioner och ett luddigt “reklam, typ” som enda svar på frågan om hur man hade tänkt att få affären att gå ihop. Det skriver såväl riskkapitalister som startupgrundare under på.
Å ena sidan är det en sund utveckling. Affärsidéer utan verklighetsförankring rensas ut. Risken minskar för ännu en storskalig techbubbla likt den på aktiemarknaden kring millennieskiftet.
Å andra sidan betyder det förlorade jobb och entreprenörsdrömmar som går i kras, när de mest högtflygande satsningarna plötsligt får slut på bränsle.
I maj försattes bitcoinbrytaren KNC Miner i konkurs under spektakulära former. Nära en kvarts miljard kronor gick upp i rök efter att investerarna tackat nej till att pytsa in mer pengar.
Nyligen ansökte kameratillverkaren Narrative om rekonstruktion av samma skäl. Grundarna Martin Källström och Oskar Kalmaru jobbar nu för att rädda bolaget från ruinens brant.
Frågan är vem som står näst på tur. För klart är att utvecklingen sätter många av de mest hajpade startupbolagen i en prekär situation.
Det kanske tydligaste exemplet är den omskrivna telefonboksappen Truecaller. Nyligen kunde Di Digital avslöja att bolaget, som fortfarande omsätter mindre pengar än en pizzeria, gjorde en förlust på smått ofattbara 182,5 Mkr i fjol. Samtidigt säger grundarna att man bestämt sig för att inte ta in mer riskkapital för att hålla bolaget flytande.
Truecaller har alltså blott ett år på sig att byta jätteförlusterna mot ett positivt kassaflöde – eller hitta en lämplig köpare. Annars tar pengarna i kassan slut.
Ännu ett exempel är iZettle, betalbolaget som tagit in drygt 1,8 miljarder kronor i riskkapital men som fortfarande gör förluster på hundratals miljoner kronor om året.
Räkna med att agnarna fortsätter skiljas från vetet under sommaren och hösten. Ingen borde bli förvånad av ytterligare ett par spektakulära startup-konkurser innan 2016 är över.