Hoppa till innehållet

"Sluta framställ delningsekonomi som välgörenhet"

Begreppet delningsekonomi har närmast blivit uttryck för en väckelserörelse med altruistiska undertoner. I själva verket handlar det om helt vanlig kommers förmedlad över internet, skriver Robert Wentrup och Patrik Ström vid Göteborgs universitet. 

Till vänster Robert Wentrup, till höger Patrik Ström, forsakre vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Till vänster Robert Wentrup, till höger Patrik Ström, forsakre vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitetFoto: V. Verguethen / Göteborgs universitet

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva för Di Digital? Mejla oss på digital@di.se!


Som ett led i det floskelimpregnerade samhällets strävan att sätta grandiosa ord på existerande ting har begreppet delningsekonomi fått oförtjänt hög status. Det har närmast blivit ett uttryck för en väckelserörelse med altruistiska undertoner.

Delningsekonomi spås bota hyperkonsumtion, leda till en bättre miljö, skapa fler jobb och därigenom pådriva den ekonomiska tillväxten. Men att slentrianmässigt använda begreppet delningsekonomi är att skönmåla det som en mer ädel form än ren och skär marknadsekonomi. Det är vilseledande för individer och samhällsaktörer.

Sanningen är att delningsekonomi i grunden inte är något nytt, utan egentligen vanlig kommers som är kommunicerad via internet. De grundläggande kapitalistiska krafterna är oförändrade.

Wallin och Szekely, grundare av Baghitch respektive Taskrunner, skriver att delningsekonomi ”innebär att privatpersoner i allt större utsträckning delar resurser med varandra på en mängd områden”.

Läs även: Debatt: Taxiförbundet smutskastar delningsekonomin

Men individers tillgångar eller tjänster ”delas” inte utan används eller handlas genom de digitala plattformarna.

Det är i sig inget fel eller för den delen något nytt, utan en tydlig karakteristik i en marknadsekonomi. Internet och applikationers algoritmer möjliggör en mer optimal marknadseffektivitet genom bättre förutsättningar att matcha och öka efterfrågan och utbud i en snabbare hastighet.

Detta kan i sig skapa positiva fördelar i form av ökad produktivitet och i förlängningen olika former av hållbarhetsvinster för samhället. Men när en människa "delar" något på internet så innebär det i praktiken att något läggs ut på en kommersiell marknadsplats för konsumtion. Företagens roll som mellanhand kvarstår. Det enda som egentligen har hänt är att marknadsplatser genom internet har fått virtuella vitriner.

Affärsmodeller där onlinetjänsteföretag undviker att binda kapital och istället låter investeringen göras av individer är naturligtvis smarta ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Exempel på sådana är Airbnb och Uber. Det ligger i linje med den gradvisa marknadsekonomiska förflyttningen av individens tjänsteutförande som inbäddade beståndsdelar i företags affärsmodeller.

Airbnbs idé är i botten samma som när den lokala turistbyrån blir förmedlare av grannskapets sommarstugor.

Airbnbs idé är i botten samma som när den lokala turistbyrån blir förmedlare av grannskapets sommarstugor. Största skillnaden är att internet gör det mycket mer skalbart och tillgängligt. Att för Airbnb och andra digitala plattformar skapa affektion mellan marknadsplatsen och dess leverantörer och konsumenter genom en "online community" är ett gammalt marknadsföringsknep för att bygga lojalitet.

Konsekvenserna av den digitala transformationen av marknadsekonomi syns sedan länge. Å enda sidan möjliggör den mer effektivt utnyttjande av samhällets samlade resurser. Å andra sidan kan den medföra ökade klyftor och polarisering. Digitaliseringskommissionen konstaterar att anställningsformer förändras - de blir kortare och mer tillfälliga. Onlinetjänsteföretag kan i vissa fall förstärka detta mönster.

Läs även: Hur många digitaliseringsutredningar tål Sverige?

Kritiker menar att det blir ett ”race to the bottom” gällande löner och anställningsvillkor och pratar om ett framväxande digitalt proletariat, inte minst i utvecklingsländer. Men även här börjar det hända saker. Uber-chaufförer har redan börjat organisera sig i fackliknande former för att kräva bättre villkor. Förslag om beskattning av internationella onlinetjänsteföretag är på gång.

Det är komplext och tar tid när den digitala världen möter den reella, men att förhärliga delningsekonomi och att särskilja den från ren marknadsekonomi är att skapa illusioner.

Robert Wentrup & Patrik Ström

 Forskare på Centre for International Business Studies, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet


Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva för Di Digital? Mejla oss på digital@di.se!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera