Hoppa till innehållet

Smart bilförsäkring tar in kapital från NFT Ventures

Paydrive mäter hur du kör och anpassar din försäkringspremier efter det. Nu tar bolaget in 6 miljoner kronor för att lansera tjänsten på bred front.

Andreas Broström är vd för försäkringsförmedlaren Paydrive.
Andreas Broström är vd för försäkringsförmedlaren Paydrive.

Bilförsäkraren Paydrive (NTL) låter sina kunder installera en box i sina bilar som håller koll på förarens körstil: när på dygnet hen kör, vilken hastighet och på vilket väglag. Föraren betalar sedan en premie baserat på körstil och hur långt hen har kört.

Därmed slipper man teckna en försäkring med till exempel 1 000 mil som minsta körsträcka. Den som kör säkert sänker också sin premie, medan den som kör mer vårdslöst får en dyrare försäkring.

”Säkra bilförare slipper betala för andras dumheter. Det är det kunderna gillar”, säger Andreas Broström (NTL), Paydrives grundare och vd.

Paydrive har sålt försäkringar sedan i mars i år genom ett samarbete med den norska försäkringsjätten Gjensidige. Hittills har man försäkrat ett ”hundratal” kunder.

Läs mer: Niklas Zennström in i Jens Nylanders Automile

Nu tar bolaget in 5,7 miljoner kronor för att driva på marknadsföringen. Knappt hälften, eller 2,5 Mkr, kommer från NFT Ventures (NTL).

Bland NFT Ventures finansiärer finns Bonnier, som även äger Dagens industri. En del av investeringen i Paydrive är öronmärkt för reklam i Bonnier News kanaler.

”Pengarna ska användas för varumärkesbyggande och i det fokuserar då bara på Stockholm. Där är det höga premier, så det finns mycket att spara”‚ säger Andreas Broström.

Hur ser det ut med intäkterna?

”Det är för tidigt att säga. Vi ligger just nu i linje med våra prognoser. Vi har fått ett bra genomslag på jämförelsesajterna och med vår direktförsäljning. Det är det vi vill accelerera med denna investering. Reklam i trovärdiga medier är viktigt för oss.”  Resten av investeringen kommer från befintliga ägare och affärsänglar.

Paydrive har ett tillstånd från Datainspektionen för att samla in sin kördata, som även innehåller information om hastighetsöverträdelser. Däremot ser bolaget själva endast data på en aggregerad nivå.

”Vi lagrar inte den exakta tiden och platsen när man kör en viss hastighet”, säger Andreas Broström.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera