Genom att ta en droppe blod med hjälp av Bodymarkers produkt och skicka in den till ett laboratorium ska resultatet av dina blodvärden levereras till en mobilapp – på bara ett par dagar.
Produkten kan bli nästa års julklapp för hela världens hypokondriker, om man ska tro Bodymarkers vd och medgrundare Ola Bartholdsson. Han har tidigare grundat optikerkedjan Smarteyes, med en omsättning på nära en halv miljard kr och butiker i Sverige, Danmark och Tyskland.
”Vårt mål är att i kvartal fyra nästa år ha 100 biomarkörer i ett enda test. Då kan du ha kontroll på dina vitaminer, hormoner, mineraler, blodfetter och socker direkt i din mobil”, säger Ola Bartholdsson.
Lanseringen sker till en början i Tyskland. Där kommer Bodymarkers att säljas dels på apotek, dels i Apples butiker i landet, säger Ola Bartholdsson. Tjänsten kommer även att kopplas mot Apples hälsoapp.
Anledningen till Apples intresse är tudelat, enligt Bodymarkers grundare.
”Dels på grund av att de vill fylla sin egen app, Apple health, sedan är Apple väldigt inne på mobile health, med andra ord allting som är relaterat till hälsa och kopplat till mobilen. Redan om fem år tror många att det kommer vara vanligt att människor trackar massor med data om sin kropp via mobiltelefonen", säger Ola Bartholdsson.
I Sverige lanseras produkten till försäljning via apotek i början av nästa år, men alla biomarkörer kommer inte vara tillgängliga från start. Till en början kommer tjänsten enbart att kunna mäta D-vitamin och sockernivån i blodet. Ett testkit kommer att kosta under 150 kr i butik.
Enligt Ola Bartholdsson kan appen ge en indikation på om man ligger i riskzonen för att drabbas av typ 2-diabetes. Fler mätbara biomarkörer som hormoner, mineraler, vitaminer och kolesterolhalt kommer att släppas eftersom.
Bodymarkers är inte ensamma på marknaden. Det omskrivna Silicon Valley-företaget Theranos är ledande i produktkategorin i USA och värderas till 9 miljarder dollar.
Theranos är också ett kontroversiellt bolag. Tidningen Wall Street Journal har i flera artiklar ifrågasatt bolagets påståenden och menar att dess teknik inte håller vad den lovar. Theranos har i sin tur anklagat tidningen för att fara med osanning.
Det har dock inte sänkt Ola Bartholdsson förhoppningar på Bodymarkers:
”Theranos har en helt annorlunda teknisk lösning och affärsmodell, men det vi har gemensamt är att vi båda är ute efter att förändra hur vi nu får access till preventiv sjukvård”, säger han.
”Det är en ny produktkategori som vi tror att alla stora apotek i både Europa och USA kommer att sälja nästa år”, säger Ola Bartholdsson.
Planen är att lansera produkten i Europa under 2016 och i USA året därpå. För att kunna expandera vill företaget ta in 25 miljoner kronor i riskkapital. Det i en pågående investeringsrunda som ska vara avslutad i januari. Bodymarkers för redan diskussioner med några av de största riskkapitalbolagen på den svenska marknaden, säger Ola Bartholdsson.
”Vårt mål är att bli störst i världen i den här nya produktkategorin. Vi ska kommersialisera blodtestet”, säger han.