Hoppa till innehållet

Smarteyes-grundaren vill ge dig blodvärden i mobilen

Ola Bartholdsson, mannen bakom optikerkedjan Smarteyes, vill ta blodtestet in i framtiden. Nystartade Bodymarkers har stora planer för sin mobiltjänst – och nu har även Apple fått upp ögonen för bolaget.

Genom att ta en droppe blod med hjälp av Bodymarkers produkt och skicka in den till ett laboratorium ska resultatet av dina blodvärden levereras till en mobilapp – på bara ett par dagar.

Produkten kan bli nästa års julklapp för hela världens hypokondriker, om man ska tro Bodymarkers vd och medgrundare Ola Bartholdsson. Han har tidigare grundat optikerkedjan Smarteyes, med en omsättning på nära en halv miljard kr och butiker i Sverige, Danmark och Tyskland.

”Vårt mål är att i kvartal fyra nästa år ha 100 biomarkörer i ett enda test. Då kan du ha kontroll på dina vitaminer, hormoner, mineraler, blodfetter och socker direkt i din mobil”, säger Ola Bartholdsson.


Lanseringen sker till en början i Tyskland. Där kommer Bodymarkers att säljas dels på apotek, dels i Apples butiker i landet, säger Ola Bartholdsson. Tjänsten kommer även att kopplas mot Apples hälsoapp.

Anledningen till Apples intresse är tudelat, enligt Bodymarkers grundare.

”Dels på grund av att de vill fylla sin egen app, Apple health, sedan är Apple väldigt inne på mobile health, med andra ord allting som är relaterat till hälsa och kopplat till mobilen. Redan om fem år tror många att det kommer vara vanligt att människor trackar massor med data om sin kropp via mobiltelefonen", säger Ola Bartholdsson.

I Sverige lanseras produkten till försäljning via apotek i början av nästa år, men alla biomarkörer kommer inte vara tillgängliga från start. Till en början kommer tjänsten enbart att kunna mäta D-vitamin och sockernivån i blodet. Ett testkit kommer att kosta under 150 kr i butik. 

Enligt Ola Bartholdsson kan appen ge en indikation på om man ligger i riskzonen för att drabbas av typ 2-diabetes. Fler mätbara biomarkörer som hormoner, mineraler, vitaminer och kolesterolhalt kommer att släppas eftersom.

Bodymarkers är inte ensamma på marknaden. Det omskrivna Silicon Valley-företaget Theranos är ledande i produktkategorin i USA och värderas till 9 miljarder dollar.

Theranos är också ett kontroversiellt bolag. Tidningen Wall Street Journal har i flera artiklar ifrågasatt bolagets påståenden och menar att dess teknik inte håller vad den lovar. Theranos har i sin tur anklagat tidningen för att fara med osanning.

Det har dock inte sänkt Ola Bartholdsson förhoppningar på Bodymarkers:

”Theranos har en helt annorlunda teknisk lösning och affärsmodell, men det vi har gemensamt är att vi båda är ute efter att förändra hur vi nu får access till preventiv sjukvård”, säger han.  

”Det är en ny produktkategori som vi tror att alla stora apotek i både Europa och USA kommer att sälja nästa år”, säger Ola Bartholdsson.

Planen är att lansera produkten i Europa under 2016 och i USA året därpå. För att kunna expandera vill företaget ta in 25 miljoner kronor i riskkapital. Det i en pågående investeringsrunda som ska vara avslutad i januari. Bodymarkers för redan diskussioner med några av de största riskkapitalbolagen på den svenska marknaden, säger Ola Bartholdsson.

”Vårt mål är att bli störst i världen i den här nya produktkategorin. Vi ska kommersialisera blodtestet”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera