Hoppa till innehållet

Snabbväxande Star Stable köper Pixel Tales

Hästspelet Star Stable har seglat upp som en riktig kassako på den svenska spelhimlen. Nu köper bolaget bakom spelet upp utvecklingsstudion Pixel Tales för 20 mkr. 

Sedan lanseringen 2011 har onlinespelet Star Stable vuxit till en rejäl framgångssaga. Idag har spelet, som riktar sig i huvudsak mot hästintresserade tjejer och unga kvinnor, drygt 6 miljoner registrerade spelare världen över. Bolaget Star Stable Entertainment räknar i år med att omsätta över 100 mkr, nära nog en fördubbling jämfört med i fjol.

Nu gör företaget sitt första förvärv i form av utvecklingsstudion Pixel Tales, som köps upp för 20 mkr. Pixel Tales har tidigare arbetat med utvecklingen av Star Stable på licens, men blir nu alltså en del av moderbolaget.

Säljare är Pixel Tales fyra grundare: Marcus Thorell, Johan Sjöberg, Anders Åkerfeldt och Andreas Thorsén, som till vardags är CTO vid Angry Birds-skaparen Rovios kontor i Stockholm.

Fredric Gunnarson, vd Star Stable, med hästen Savanna. Foto: Kicki Elofsson

Förutom bolagets tolv anställda följer även rättigheterna till spelmotorn i Star Stable – något förenklat den underliggande teknikplattformen – med i affären.

“Det blev helt enkelt smidigare att förvärva bolaget. Nu äger vi dessutom motorn som vi utvecklar på”, säger Fredric Gunnarson, vd för Star Stable Entertainment.

Star Stable Entertainment grundades av internetveterarerna Ola Ahlvarsson, Peter Liljestrand och Johan Edfelt, som alla kvarstår som storägare. I våras tog bolaget in 10 miljoner kronor från finansmannen Claes-Henrik Julander, tidigare vd för Pan Capital, i en affär som värderade hela Star Stable till en kvarts miljard kronor.

Intäkterna kommer dels från prenumerationsavgifter, dels från försäljning av spelets egen valuta “star coins”, som används för att köpa föremål och annat i spelet.

Star Stable riktar sig i huvudsak mot en mycket ung målgrupp. Det ställer stora krav på hur spelupplevelsen är utformad, säger Fredric Gunnarson.

“För många unga tjejer är vi den första kontakten med internet och att kommunicera med andra över internet. Vi tar det på stort allvar, vi vill att det ska bli en positiv upplevelse”, säger han.

Av bolagets 57 anställda är 18 såkallade “game masters”, personer som är aktiva i spelet och ser till att interaktionen mellan spelarna sker på ett bra och konstruktivt sätt.

“Spelarna är jättehärliga men inte alltid så snälla mot varandra. Det blir som en skolgård i jätteformat”, säger Fredric Gunnarson.

“Till saken hör att vi inte har något dödande i spelet. Det handlar istället om att hjälpa varandra och rädda den här ön man befinner sig på från elaka, kommersiella krafter som vill bygga bostadsrätter eller exploatera naturtillgångar”, fortsätter han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera