Snapchats moderbolag Snaps börsintroduktion har röjt stort intresse och börjat bra. Under den första handelsdagen på torsdagen tog kursen direkt ett rejält skutt upp till 24 dollar, från teckningspriset på 17 dollar. Vid börsdagens slut hade aktien gått upp med 44 procent.
Det är den största technoteringen sedan Alibaba kom ut på börsen i september 2014 och marknaden har väntat på det här. Det märktes inte minst på att aktien snabbt övertecknades inför introduktionen. Efterfrågan resulterade i ett högre noteringspris och värdering än väntat.
Läs också: Snap rusar i börsdebuten
Inför börsnoteringen har Snap upprepade gånger jämförts med Facebook och Twitter, vilket inte är så konstigt med tanke på att alla tre är sociala medier riktade mot konsumenter.
Det har diskuterats flitigt om Snap ska bli nästa Facebook och göra succé på börsen. Eller nästa Twitter, som har gått rakt utför.
Facebook var redan lönsamt inför sin börsdebut, men liksom Twitter har Snap ännu inte gått med vinst och flaggat för att det kommer att fortsätta så ett tag framöver.
Snaps börsprospekt visar att bolaget omsatte strax under 404,8 miljoner dollar under 2016. Det är en kraftig tillväxt jämfört med 2015 då intäkterna uppgick till 58,7 miljoner dollar. 98 procent av omsättningen kommer från annonser.
Samtidigt har Snap gjort stora förluster. Under 2016 uppgick de till 514,6 miljoner dollar, en ökning med 38 procent från året innan.
Bolaget har dock haft en fantastisk användartillväxt och ökade med 51 miljoner dagliga användare under förra året till totalt 158 miljoner. Men under fjolårets sista kvartal stagnerade tillväxten till bara 5 miljoner användare.
Även den trenden känns igen hos Twitter, som knappt har lyckats locka till sig några nya användare sedan 2013.
Det gäller för Snap att lyckas smida medan järnet är varmt.
Med det sagt är det inte klart att Snap går samma öde till mötes, men man har konkurrens. Facebook kopierar appen Snapchats funktioner hej vilt, både i meddelandeappen Messenger och i fotoappen Instagram.
Förutom att man kan skicka foton med text och olika filter som försvinner i Snapchat, har appen även Stories där man kan samla olika Snaps. Både filter och Stories har Facebook skapat liknande funktioner för, vilket kan sätta käppar i julet för Snap.
Och det finns fler likheter med Twitter, som också hade en rusande börsstart när det begav sig i november 2013. En månad efter nådde aktien sin topp och sedan dess har det gått nedåt. Snap får akta sig för att inte hamna i samma nedåtgående spiral, för minskande användartillväxt är något som lyser rött i investerares ögon.
Samtidigt har Snaps vd och medgrundare Evan Spiegel förmedlat bilden av att ”större inte är bättre”. Snapchat-användare vill ha bättre sätt att kommunicera på, men inte fler människor att göra det med, säger han i en videopresentation till investerare.
Det gäller helt enkelt för Snap att lyckas smida medan järnet är varmt och använda det initiala förtroendet från marknaden till något bra.
Hur Snap går på börsen banar också väg för andra techbolags stundande noteringar. Bland dem finns svenska Spotify som, enligt villkoren för den senaste finansieringsrundan, måste börsnoteras före mars 2018.
Spotify är i dagsläget lite i samma läge som Snap. Många användare och stora förluster. På det sättet kan marknadens förtroende för Snap avgöra Spotifys publika framtid.
Läs också: Snaps notering avgör Spotifys öde