Hoppa till innehållet

”Snap får inte fastna i Twitter-träsket”

Snap fick en stark start under första börsdagen, men dras med förluster och minskande användartillväxt. Nu gäller det för bolaget att lyckas hålla i aptiten, skriver Di Digitals Miriam Olsson Jeffery.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals reporter baserad i San Francisco.
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals reporter baserad i San Francisco.

Snapchats moderbolag Snaps börsintroduktion har röjt stort intresse och börjat bra. Under den första handelsdagen på torsdagen tog kursen direkt ett rejält skutt upp till 24 dollar, från teckningspriset på 17 dollar. Vid börsdagens slut hade aktien gått upp med 44 procent.

Det är den största technoteringen sedan Alibaba kom ut på börsen i september 2014 och marknaden har väntat på det här. Det märktes inte minst på att aktien snabbt övertecknades inför introduktionen. Efterfrågan resulterade i ett högre noteringspris och värdering än väntat.

Läs också: Snap rusar i börsdebuten

Inför börsnoteringen har Snap upprepade gånger jämförts med Facebook och Twitter, vilket inte är så konstigt med tanke på att alla tre är sociala medier riktade mot konsumenter.

Det har diskuterats flitigt om Snap ska bli nästa Facebook och göra succé på börsen. Eller nästa Twitter, som har gått rakt utför.

Facebook var redan lönsamt inför sin börsdebut, men liksom Twitter har Snap ännu inte gått med vinst och flaggat för att det kommer att fortsätta så ett tag framöver.

Snaps börsprospekt visar att bolaget omsatte strax under 404,8 miljoner dollar under 2016. Det är en kraftig tillväxt jämfört med 2015 då intäkterna uppgick till 58,7 miljoner dollar. 98 procent av omsättningen kommer från annonser.

Samtidigt har Snap gjort stora förluster. Under 2016 uppgick de till 514,6 miljoner dollar, en ökning med 38 procent från året innan.

Bolaget har dock haft en fantastisk användartillväxt och ökade med 51 miljoner dagliga användare under förra året till totalt 158 miljoner. Men under fjolårets sista kvartal stagnerade tillväxten till bara 5 miljoner användare.

Även den trenden känns igen hos Twitter, som knappt har lyckats locka till sig några nya användare sedan 2013.

Det gäller för Snap att lyckas smida medan järnet är varmt.

Med det sagt är det inte klart att Snap går samma öde till mötes, men man har konkurrens. Facebook kopierar appen Snapchats funktioner hej vilt, både i meddelandeappen Messenger och i fotoappen Instagram.

Förutom att man kan skicka foton med text och olika filter som försvinner i Snapchat, har appen även Stories där man kan samla olika Snaps. Både filter och Stories har Facebook skapat liknande funktioner för, vilket kan sätta käppar i julet för Snap.

Och det finns fler likheter med Twitter, som också hade en rusande börsstart när det begav sig i november 2013. En månad efter nådde aktien sin topp och sedan dess har det gått nedåt. Snap får akta sig för att inte hamna i samma nedåtgående spiral, för minskande användartillväxt är något som lyser rött i investerares ögon.

Samtidigt har Snaps vd och medgrundare Evan Spiegel förmedlat bilden av att ”större inte är bättre”. Snapchat-användare vill ha bättre sätt att kommunicera på, men inte fler människor att göra det med, säger han i en videopresentation till investerare.

Det gäller helt enkelt för Snap att lyckas smida medan järnet är varmt och använda det initiala förtroendet från marknaden till något bra.

Hur Snap går på börsen banar också väg för andra techbolags stundande noteringar. Bland dem finns svenska Spotify som, enligt villkoren för den senaste finansieringsrundan, måste börsnoteras före mars 2018.

Spotify är i dagsläget lite i samma läge som Snap. Många användare och stora förluster. På det sättet kan marknadens förtroende för Snap avgöra Spotifys publika framtid.

Läs också: Snaps notering avgör Spotifys öde

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera