Under torsdagen var det äntligen dags för den största noteringen på New York-börsen sedan 2014. Snap Inc, moderbolaget till den sociala bildappen Snapchat, hade under onsdagen fått en teckningskurs på 17 dollar per aktie, vilket innebär att nyemissionen drar in motsvarande 31 miljarder kronor.
Från början var det tänkt att aktien skulle prissättas mellan 14 och 16 dollar per aktie men ett högt intresse från investerare gjorde att aktien kunde få ett högre pris.
Bolagets marknadsvärde blir därmed inledningsvis 24 miljarder dollar, motsvarande närmare 220 miljarder kronor. Som jämförelse har Facebook ett börsvärde på cirka 397 miljarder dollar.
Läs mer: Snapchat tappar nyckelperson inför noteringen
Strax efter att handeln inletts hade Snaps aktie stigit med över 40 procent jämfört med teckningskursen till 24 dollar.
De som deltog i emissionen fick köpa aktier som helt saknar rösträtt i bolaget, vars så kallade ”ticker”-symbol är SNAP.
Snapchat kan beskrivas som en social app i vilken användare skickar och tar emot ”snaps”, i regel fotografier med text och andra ”filter”-effekter som försvinner efter man tittat på dem. Bolaget tjänar pengar på annonser och, till liten del, på innehåll som skapas av tredjepartleverantörer som nyhetsorganisationer.
Bolaget har även en slags Swish-liknande tjänst vid namn Snapcash och har nyligen lanserat sin första hårdvaruprodukt, glasögonen Snapchat Specs.
Snap uppger att man hade 158 miljoner dagliga användare av sin meddelandetjänst vid slutet av 2016. I snitt skapas 2,5 miljarder ”snaps” på Snapchat varje dag.
Läs mer: Snapchats noteringspris högre än väntat
Snapchats prospekt visar att bolaget under 2016 omsatte strax under 405 miljoner dollar, en kraftig tillväxt jämfört med 2015 då intäkterna uppgick till 58,7 miljoner dollar. Samtidigt har Snapchat gjort stora förluster, de samlade förlusterna för de två senaste åren uppgår till över åtta miljarder kronor.
Men det som oroat investerare mest är den stagnerande användartillväxten. Snapchat växte med 50 miljoner dagligt aktiva användare under 2016, men tillväxten bromsade rejält i det fjärde kvartalet i fjol. Då växte den dagligt aktiva användarbasen endast med fem miljoner användare vilket var betydligt under genomsnittet övriga kvartal.
Anledningen till den stagnerande tillväxten kan vara ökad konkurrens då Facebook lanserat Snapchat-liknande funktioner i bolagets meddelande-app samt Instagram Stories.