Hoppa till innehållet

”Snaps användartillväxt är inget att hurra för”

Snaps första kvartal som noterat bolag slutade i storras på börsen. Användartillväxten är inget att hurra för och konkurrensen från Facebook ökar, skriver Di Digitals Miriam Olsson Jeffery.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.Bild: Jesper Frisk

Snapchats moderbolag Snap har haft en skumpig start både på och utanför börsen sedan introduktionen den 2 mars. 

Kvartalssiffrorna som visades upp på onsdagen missade förväntningarna för omsättningen och bolagets förluster var skyhöga, främst på grund av aktieutbetalningar till anställda.

Men den siffra som alla blickar främst riktas mot är antal användare. Tillväxten av dagliga användare på Snapchat avtog rejält under fjärde kvartalet i fjol, lagom till noteringen i mars, och ökade bara med 3,4 procent. 

Under första kvartalet i år ökade antalet marginellt mer, med 5 procent.

Marknaden reagerade på rapporten med att börskursen rasade med nära 24 procent i efterhandeln. 

Läs också: Storras för Snapchat 

Det blir allt mer märkbart att Snap lider av konkurrensen från Facebook och Instagram. Det visade sig inte minst i april, när Instagram gick om Snapchat i antal användare för funktionen ”stories” som finns i båda apparna.

Facebook menar på att de kopierade funktionerna från Snapchat bara är en liten del av den plattform som techjätten håller på att ta fram.

Läs också: Facebook satsar på VR och AR 

Snaps utveckling som börsbolag börjar allt mer likna Twitters. Bolaget, som kämpat med haltande användartillväxt under många år, har också fått känna av konkurrensen från Facebook.

I Twitters fall har det i mångt och mycket handlat om att nätverket är otillgängligt och svårt att förstå för nya användare. En sits som Snapchat får akta sig för att hamna i. 

För på sikt hjälper det inte att befintliga användare lägger mer tid på Snapchat, vilket Snaps vd Evan Spiegel tryckte på i ett samtal med analytiker om kvartalsrapporten. Även om det ger större ytor för annonsörerna. Användarna måste också bli fler.

Läs också: "Därför gräver Snapchat sin egen grav"

En av de förändringar som Twitter har gjort är att ställa om sitt ofiltrerade flöde av tweets i omvänd kronologisk ordning. Istället har man algoritmstyrda flöden som bland annat visar populärt innehåll först och sammanfattningar om det senaste som har hänt bland ens följare. En omgörning som upprörde en del av stammisarna, men som gjorde innehållet mer lättillgängligt för andra.

Och Twitter lyckades för första gången vända trenden för tillväxten under första kvartalet i år, då man adderade 9 miljoner användare.

Snapchat dras också med att innehåll ”försvinner” på grund av osorterade flöden och det finns de som tycker att Snap ska gå samma väg som Twitter.

”Det är nu tid för Snapchat och vd:n Evan Spiegel att lära sig från historien”, skriver Techcrunch sociala medier-skribent Josh Constine.

Något måste i alla fall göras om Snap inte vill gå i Twitters fotspår.

Själv verkar dock inte Evan Spiegel ett dugg orolig för konkurrensen från Facebook. Men även om han var det är det här inte rätt läge att visa det.

Under samtalet med analytiker fick han frågan om Facebook skrämmer honom. Han skrattade och svarade:

”Om du vill vara ett kreativt företag, så måste du vara bekväm med, och mer eller mindre njuta av att folk kommer att kopiera din produkt om du gör bra saker(…)Bara för att Yahoo, till exempel, har en sökbox så betyder det inte att de är Google.”

Läs också: ”Snap får inte fastna i Twitter-träsket” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera