Efter nästan två år av utveckling har Stockholmsbaserade spelutvecklaren Snowprint Studios (NTL) släppt sitt första spel, mobilspelet Legend of Solgard.
I ryggen har man jätten King som går in som publisher för spelet och ska hjälpa Snowprint att marknadsföra och sprida spelet till massorna. Dessutom slänger King och en rad befintliga ägare in 51 miljoner kronor i en injektion i Snowprint. King var även med i Snowprints förra kapitalrunda 2016 på sammanlagt 50 Mkr.
Även Jari Ovaskainen, en välkänd profil på den finska startupscenen och den första investeraren i spelutvecklaren Supercell, som 2013 såldes till Softbank för 1,5 miljarder dollar, var tidig backare av Snowprint och gick även den här gången in med nytt kapital.
”Vi har haft en väldig tur som har investerare som förstår sig på spelutveckling väl. Vi försöker ge våra spelare den bästa upplevelsen och den önskan delar vi med våra investerare”, säger Snowprints medgrundare och vd Alexander Ekvall.
Läs även: King gör hemlig storinvestering i svensk spelstartup
Bolaget grundades 2015 och i februari 2017 berättade Alexander Ekvall, som själv har en bakgrund hos King, att Snowprint körde tester med sitt första spel. Med andra ord har utvecklingen tagit tid.
”För oss har det varit härligt att se det intresset i bolaget under vår utveckling av spelet. När branschen var yngre så gjorde man snabba försök för att se vad som fastnar och så går man vidare. Vi har gjort annorlunda där vi tror på det vi har och håller oss till det”, säger Alexander Ekvall.
Snowprint har i dagsläget en studio i Epicenter i Stockholm med 18 medarbetare och en studio i Berlin med 10 medarbetare. Alexander Ekvall berättar att studion i Berlin redan nu arbetar på något nytt, men vad det är vill han inte berätta.
Läs mer: Heta Snowprint Studios öppnar studio i Berlin
Klart är dock att Snowprint, inte helt olikt backaren King, kommer att fortsätta satsa på mobilspel för den bredare marknaden.
Hittills har första spelet, Legend of Solgard, fått ett väldigt bra mottagande både från spelarna och mobilplattformarna, enligt Alexander Ekvall.
”Vi är glada över mottagandet och försöker ta oss tid att se kommentarer och ta till oss av feedback. Vi får också bra respons och stort stöd från plattformarna som distribuerar spelen. Apple och Google har tagit upp spelet i olika sammanhang och det är jättekul.”