Hoppa till innehållet

Sociala sparare slår börsen – har tjänat 760 miljoner på ett år

Nätmäklaren Nordnet köpte för två år sedan den sociala aktiesajten Shareville. Nu kan de visa svart på vitt att de sociala spararna tjänat 760 miljoner mer än andra sparare. 

Fabian Grapengeisser, vd och grundare av Shareville (som för tillfället är ute och fiskar hummer).
Fabian Grapengeisser, vd och grundare av Shareville (som för tillfället är ute och fiskar hummer).Foto: Jonas Rydin

Det var för drygt två år sedan som nätmäklaren Nordnet köpte majoriteten av aktierna i investeringsnätverket Shareville för 16 miljoner kronor. 

Fabian Grapengiesser grundade Shareville 2010 och är i dag vd för sajten hos Nordnet. Sajten fungerar så att sparare kopplar ihop sin aktieportfölj med en profil på Shareville. Spararna kan sedan följa varandra och se hur de mest framgångsrika spararna agerar. 

Total finns nu 65 000 sparare på Shareville vilket har gett underlag för att kunna göra ordentliga analyser. 

Den stora frågan är naturligtvis om socialt sparande gör att man tjänar mer pengar? Och svaret ser ut att vara ja. 

Sharevillesparana tjänar i genomsnitt 4,4 procentenheter mer på ett år än de andra Nordnetkunderna, enligt helt nya analyser från sajten.

"Det är naturligtvis ett viktigt kvitto på att vi gör något rätt och faktiskt hjälper våra sparare till en bättre avkastning på sitt sparande", säger Fabian Grapengeisser.

De 65 000 spararna på Shareville har ett totalt kapital på 17,3 miljarder kronor. Det innebär att de tillsammans tjänat 760 miljoner kronor extra på ett år, bara på att spara socialt.  

Men en viktig fråga är naturligtvis om Sharevillespararna lyckas bättre tack vara Shareville eller om förklaringen är att det helt enkelt är en annan typ av sparare som använder Shareville. 

"Det raka svaret är att vi inte vet ännu. Jag skulle tro att en förklaring är att de generellt har större exponering mot börsen och därför har högre avkastning när börsen stiger. Sen vet jag att Shareville ger förutsättningar för ett bättre sparande och är en del av förklaringen till att de lyckas", säger Fabian Grapengeisser. 

Internationellt har socialt sparande inte varit någon stor succé. En rad startupbolag i sektorn finns nu bara kvar som gravstenar. Shareville är därför, även internationellt, ett exempel som sticker ut som ovanligt lyckat i sektorn. 

"Det svåra är att få till en affärsmodell som fungerar. Vi var från början en informationstjänst som inte var kopplad till riktiga pengar. Men vi nådde en punkt där vi antingen behövde bygga en bank eller söka en partner", säger Fabian Grapengeisser. 

Att sälja majoriteten av bolaget till Nordnet gjorde att Shareville fick en affärsmodell på en gång. Genom att öka antalet kunder till Nordnet, öka kundernas avkastning och kundöjdhet har de ett tydligt värdeskapande. När de nu kan visa att de, efter ett år, ger en överavkastning på 760 Mkr på årsbasis kan man såklart fundera på om försäljningssumman på 16 Mkr var lite väl låg.

"Det är lätt att säga i efterhand. Men vi behövde en partner och de är en väldigt bra partner. Om priset var rätt kan man alltid diskutera", säger Fabian Grapengeisser. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera