Hoppa till innehållet

"Som HBO:s Silicon Valley fast i verkligheten"

Att besöka konferensen Techcrunch Disrupt är som att kliva in i ett avsnitt av tv-serien Silicon Valley. Hit kommer hundratals startups från hela världen och betalar 17 000 kronor var för att synas. Di Digital är på plats och rapporterar.

Foto: Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / San Francisco) Lokalen är full med folk, men ändå går många runt och fryser. San Francisco-vädret visar sig från sin rätta sida, med dimma och kalla vindar. Dagen innan var det tvärtom. Indiansommaren slog till och de runt 3 000 personer som besöker konferensen Techcrunch Disrupt den här veckan gick runt och svettades. Med över 300 utställare i det som kallas ”Startup Alley” är det här Techcrunch största konferens hittills. 

I en stor gammal industri- och lagerlokal samsas startups med sponsorer och på ena långsidan finns en stor scen med ett späckat program under tre dagar. Dock bjuder det här året inte på någon keynotetalare i stil med Facebook-grundaren Mark Zuckerberg för två år sedan. 

Samtalen på scenen är i form av ”fireside chats”, där en eller två personer intervjuas, ofta av en av Techcrunchs journalister. Men som en journalistkollega här också påpekade så gullar de mest med sina gäster mer än ställer skarpa frågor. 

Teknikbloggen ägs sedan 2010 av mediekoncernen AOL och det märks. Techchrunch Disrupt, eller Techcrunch 40 och 50 som konferensen hette en gång i tiden när den var i sin linda, är inte var det var. I dag är det ett stort kommersiellt event för startups, men har inte så mycket startup-känsla.
 
Hit kommer entreprenörer från hela världen och betalar 2 000 dollar, cirka 17 000 kronor, för att ställa ut en dag. Det är startups från bland annat Argentina, Uruguay, Japan, Taiwan, Norden och arabvärlden som kommer hit och prövar vingarna. De flesta av dem med samma dröm, att locka till sig investerare och hitta samarbeten. 

Hit kommer entreprenörer från hela världen och betalar 2 000 dollar för att ställa ut. De flesta av dem med samma dröm, att locka till sig investerare och hitta samarbeten. 

”Vi var ganska aggressiva och sträckte ut handen när det gick investerare förbi vårt utställningsbås. Det är ofta pinsamt för någon att bara gå förbi en utsträckt hand”, säger Cole Kinchler, medgrundare till SimplyProse.

Det har redan trillat in flera mejl från investerare som han pratade med dagen innan när SimplyProse visade upp sin tjänst.

Grundare till SimplyProse

Sharan Kalva (till vänster) och Cole Kinchler är medgrundare till SimplyProse. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Cole Kinchler och hans medgrundare bor och pluggar i Auburn i Alabama, och är det första bolaget från den delstaten att vara med på Techcrunch Disrupt. SimplyProse är ett verktyg för skribenter, där man bland annat kan skriva och redigera böcker och andra dokument tillsammans. 

Egentligen började idén till bolaget som ett skämt. Grundarna såg på HBO:s komediserie Silicon Valley tillsammans, där entreprenören Richard Hendricks startar bolaget Pied Piper i ett hus i Silicon Valley och vinner Techcrunch Disrupts startuptävling. De tänkte att ”det där vill vi också göra”. 25 startups är med i den verkliga upplagan av tävlingen Startup Battlefield i år, men SimplyProse kom inte med.

De unga entreprenörerna från Auburn är inte ensamma om att drömma sig bort i tv-serien Silicon Valley. Den svenske entreprenören Fredrik Olovsson refererar också till den när det gäller beslutet att ställa ut på Techcrunch Disrupt. 

”Det är kul att komma hit och uppleva det på riktigt”, säger han.

Han har nyligen startat tjänsten Creddon tillsammans med Melinda Dinh, som förövrigt är en av få kvinnor i båsen på Techchrunch Disrupt. Creddon är en plattform där den som vill kan donera pengar till välgörenhet genom en tweet. Tanken är att företag ska sponsra med pengarna som ska skänkas och får marknadsföring i tweetsen. 

Grundare Creddon

Fredrik Olovsson och Melinda Dinh har nyligen startat välgörenhetstjänsten Creddon. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Grundarna är i Silicon Valley några månader för att knyta kontakter, men om det är värt 2 000 dollar för en startup utan finansiering att ställa ut på Techcrunch Disrupt är Fredrik Olovsson osäker på.

”Vi har träffat några investerare här, men de flesta som kommer förbi är folk från andra startups. De flesta besökare här lyssnar på programmet och har inte betalat en biljett för att komma hit och prata med startups”, säger han.

Creddon är till synes det enda svenska startupbolaget på plats den här dagen. I ”Nordic Alley”-delen av eventet, där nordiska startups ställer ut en dag, är flesta bolagen från Danmark.

Bland de entreprenörer vi pratar med är flera osäkra på om Techrunch Disrupt är värt pengarna och tiden. Samtidigt är det ett välkänt event och bolagen hoppas att kontakterna härifrån ska ta dem vidare i Silicon Valley. Många har just anlänt med flyg. De är trötta, kanske jetlaggade, men det lyser ändå i deras ögon när de berättar om sina bolag.

En entreprenör kommer fram och visar upp en bild av en sköldpadda på sin skärm. Det är en dejtingapp som heter Diggidi och fungerar så att du visar en bild för en person du tycker ser intressant ut och då kan hen hitta bilden och dig i appen. 

Upplägget förutsätter att personen i fråga vet vilken appen är, men det tycker grundaren till Diggidi, Leo Moravtchik, inte är något problem. Han tror att man blir så nyfiken på varför en främmande människa visar en bild för en att man tar reda på vilken app det handlar om. 

Och det måste han ju tro, precis som alla andra entreprenörer som kommer till Techcrunch Disrupt för att ge sina idéer luft under vingarna. I sitcomvärlden har Pied Pipers resa i komediserien Silicon Valley varit krokig, ungefär som det är i verkligheten om än mer utstuderat. 

Rent statistiskt kommer bara ett av tio bolag här att lyckas. Frågan är om det spelar så stor roll. För kanske är det inte framgång i sig som bolagen har betalat för. Kanske är det att få leva entreprenörsdrömmen på plats i Silicon Valley, om så bara i ett par dagar, det som verkligen är värt 17 000 kronor.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera