Hoppa till innehållet

Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify”

Sophia Bendz har investerat i 14 startups. ”Jag har en övertro på min egen förmåga att hitta de bästa investeringarna”, säger hon i en exklusiv intervju om åren på Spotify, hur hon fick en anställning på Zennströms Atomico och om sitt kanske enda misslyckade projekt.

Sophia Bendz – Spotify-veteran, PR-proffs, rådgivare på Atomico och ängelinvesterare.
Sophia Bendz – Spotify-veteran, PR-proffs, rådgivare på Atomico och ängelinvesterare.

Spotify har varit startskottet för flera techprofiler, speciellt kvinnor. En av dem som sticker ut lite extra är ängelinvesteraren och den numera Atomico-anställda Sophia Bendz (NTL) som började arbeta till med musiktjänstens marknadsföring redan innan Spotify hade registrerats hos bolagsverket 2006. 

”Jag arbetade på Prime PR då och var supernöjd med mitt jobb. Men så träffade jag Martin Lorentzon på min brors födelsedagsfest och då berättade han om det musikbolag som han och Daniel (Ek reds anm.) skulle dra igång”.

Både Martin och Daniel verkade kunna förutspå konsumentbeteende på nätet. Det här var min chans att få vara med och bygga någonting.

”Det var något som hände under ett möte mellan mig, Martin och Daniel. Det började klockan 16 men jag var inte ute därifrån förrän vid nio på kvällen. Jag minns att jag ringde min chef och att jag sa att jag inte kunde berätta om idén men att det skulle bli sjukt stort”, säger Sophia Bendz.

”Både Martin och Daniel var så visionära och verkade kunna förutspå konsumentbeteende på nätet. Det här var min chans att få vara med och bygga någonting. Jag minns att jag tänkte att det värsta som kan hända är att de går i konkurs. I så fall skulle jag bara gå tillbaka till att vara PR-konsult med en erfarenhet rikare”.

Sophia Bendz är i flyttartagen när Di Digital når henne på telefon. Hon står omgiven av flyttlådor i sitt nya hem och berättar om de många olika appar hon har tagit hjälp av för att göra det så enkelt som möjligt: Sellpy (NTL) för gamla kläder, Tiptapp (NTL) för annat hon vill bli av med och Yepstr (NTL) för att få hjälp att sätta upp hyllor.

Hennes intresse för nya bolagsidéer verkar inte bara genomsyra hennes liv utan även livet hos flera andra i släkten.

Det var hennes bror Johan Bendz, numera marknadschef på Izettle, som introducerade henne för Martin Lorentzon. Hennes kusin Per Nordlander grundade Avanza och hennes andra kusin Jonas Nordlander är medgrundare till Blocket-kopian Avito och en av Sveriges mest verksamma ängelinvesterare.  

Kanske var det därför hon, trots att många ifrågasatte att hon lämnade PR-karriären för en startup, började jobba heltid på Spotify 2007.

Det var som att jag hade fått de bästa åren på Spotify.

Under sina sju år på Sveriges mest omskrivna startup gjorde hon ett rejält avtryck med sina kunskaper inom varumärkesstrategier och marknadsföring. Särskilt under bolagets första år. Och när Spotify (NTL) några år senare, 2011, skulle in på den amerikanska marknaden var hon självklart på plats.

Men i slutet av 2013 började hon känna sig redo för något annat. 

”Det var i samband med att jag fick mitt första barn i december som tanken föddes. Eftersom Spotify har en generös föräldraledighetspolicy hade jag tid att gå runt i New York och fick för första gången tid att ta ett steg tillbaka och reflektera över den här väldigt intensiva och spännande resan”, säger hon. 

”Då var vi 2500 anställda på Spotify, cirka 500 på New York-kontoret. Vi hade lyckats med en av de saker vi föresatt oss och jag började känna mig lite klar med min uppgift. Det var som att jag hade fått de bästa åren på Spotify. Samtidigt började det komma in en del förfrågningar kring styrelseuppdrag och ängelinvesteringar.”

Läs även: Så går det för Spotify i Sverige – och i resten av världen 

Att Sophia Bendz fick erbjudanden att gå in som delägare i olika bolag var inte enbart för att hon vid det här laget var något av en expert på varumärkesbyggande och marknadsföringsstrategier. Hennes rykte som investerare berodde också på att hon tidigt investerat i e-handelsplattformen Tictail (NTL).

”Calle Waldekrantz och jag jobbade ihop jättemånga år på Spotify. Han hade en byrå och gjorde bland annat den första filmen till Spotifys lanseringsfest på Berns tillsammans med mig. De var nästan som mitt förlängda marknadsteam... Calle är fantastiskt duktig och jag har till och med försökt att anställa honom,” säger hon och skrattar.

Carl Waldekrantz hade däremot andra planer. Han kontaktade dock Sophia Bendz i början av sin resa med Tictail och hon gick in som medinvesterare. 

”Då jobbade jag fortfarande på Spotify och hade fullt fokus där samtidigt som investeringen i Tictail ledde till att jag fick fler förfrågningar via Calle och andra före detta kollegor på Spotify”, säger hon.

Jag har en övertro på min egen förmåga att hitta de bästa investeringarna och tror att de alla kommer gå bra, men sen vet jag att de flesta inte kommer att gå som Spotify.

Sophia Bendz sade upp sig från Spotify 2014 men stannade kvar i USA och gick in i ängelnätverket Beta Angels som investerare. Hon övervägde att ta ett nytt jobb som marknadschef på ett amerikanskt bolag, men att ha makten att bestämma över sin tid kändes viktigare. 

I stället tog hon och familjen beslutet att flytta hem till Sverige.

Sedan hennes första investering i Tictail har det blivit en mängd andra. I skrivande stund har hon investerat i 14 startupbolag. Att Sophia Bendz haft kapital nog att investera kan hon tacka Spotifys optionsprogram för. Men hon är medveten om att långt ifrån alla startupbolag har en ljus framtid. 

”Jag har en övertro på min egen förmåga att hitta de bästa investeringarna och tror att de alla kommer gå bra, men sen vet jag att de flesta inte kommer att gå som Spotify.”

”Den här typen av investeringar är väldigt nischade men om man tycker att det är kul att investera i techbolag rekommenderar jag att man sätter av en pott pengar som man inte behöver. Man ska knappast belåna sitt hus för sådana investeringar”, säger hon.

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Sophia Bendz 

Det var på hösten 2015 som hon kom i kontakt med Skype-grundaren Niklas Zennström genom ett av bolagen han hade investerat i – Berlinbaserade Goeuro. 

 ”När jag flyttade hem blev jag en mer aktiv ängelinvesterare och tänkte att det skulle vara kul att göra det tillsammans med någon som är väldigt duktig på det och göra det i större skala. I samma veva gjorde lite strategiuppdrag för startups som konsult, bland annat för Goeuro. Det var då jag träffade Niklas Zennström och sa jag att vi borde jobba ihop, att jag känner de flesta änglarna i Stockholm och att jag har ett bra dealflow. Då ledde det ena till det andra och då började jag jobba för dem tidigt 2016.” 

Läs även: Hon ska hitta Zennströms nya Spotify  

Sophia Bendz ingår sedan dess i Atomicos värdeskapande team med andra med liknande erfarenheter från en snabbväxande resa. Hennes kollegor kommer bland annat från Facebook, Uber och Virgin. I Sophia Bendz fall går jobbet ut på att hjälpa de bolag som Atomico investerar i med marknadsanalys och varumärkesstrategier.

”Anledningen till att Atomico har ett sånt team är att när Niklas (Zennström reds anm) startade Skype så fanns det inga investerare som kunde ge konkreta operationella råd utan de kom med en check. Man vill ha en investerare som kan bidra, det är något som Niklas har drivit”, säger hon. 

Jag gillar att äga min egen tid och det passar mig väldigt bra just nu.

Hennes titel på Atomico är investeringsrådgivare och ”Executive in Residence”. Förutom att hjälpa de bolag som Atomico investerar i går hennes roll även ut på att hitta nya entreprenörer i ett tidigt skede. Men hennes roll på Atomico är ingen helttidstjänst. 

”Jag gillar att äga min egen tid och det passar mig väldigt bra just nu när min son Bobo fortfarande är så liten. Sen får man se hur det blir på längre sikt”, säger hon. 

”Atomico går främst in i A-rundor medan jag tycker att det är spännande i de tidiga skedena. Det är mer riskbetonat men det är också där jag kan göra mest skillnad”, säger hon.

Läs även: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största

Foto: Patrik Olsson

Atomicos partner Mattias Ljungman och Sophia Bendz. Foto: Patrik Olsson.

Som kvinna tillhör Sophia Bendz en minoritet i investerarkretsar. Men bristen på kvinnor återspeglas även i styrelser och ledningar på de allra flesta bolagen. 

”Det är helt bananas att det är så ojämställt som det är i dag. Vi tror att vi är bra på jämställdhet i Sverige men vi är fortfarande alldeles för få kvinnor både på vd, ledningsgrupp och styrelsenivå.”

 Läs även: Gretas vd: ” Vi vill förändra hur internet funkar” 

Sophia Bendz är en av initiativtagarna till stiftelsen Allbright som hon drog igång tillsammans med finansprofilen Sven Hagströmer. 

”Jag intervjuade honom för en bok jag skrev och vi var helt ense om hur skev situationen var. Men det var i samma skede som jag flyttade till USA så jag har inte haft en operativ roll på Allbright utan är mer av en tillbakadragen påhejare”, säger hon.

Det är helt bananas att det är så ojämställt som det är i dag.

Att Sophia Bendz även skulle ha haft tid för att skriva en bok känns orimligt, men vissa personer verkar ha fler timmar på dygnet än andra. Med få misslyckanden bakom sig, kan bokprojektet kanske ses som ett sådant.

”Det var en bok som handlade om böcker, där spännande människor fick reflektera över böcker istället för att prata om sig själva. Jag gjorde ett 30-tal intervjuer varav den med Sven Hagströmer var en. Det är jättekul att se vad folk har för litterära förebilder. Den kommer nog aldrig att komma ut, i alla fall inte som bok”, säger Sophia Bendz och skrattar utan ett uns av nedstämdhet.

Vad har du själv på ditt nattduksbord?

”Just nu är det lite stökigt... Men den boken jag alltid gillar att ha där är Unthedered Soul av Michael Singer. Det är ingen roman utan tillhör mer nischen personlig utveckling. Men jag läser oftast flera böcker parallellt.”


Sophia Bendz

Ålder: 37 år
Utbildning: Ekonomlinjen på Stockholms Universitet

Investeringar: Tictail, Digiexam, Sana labs, Joints Academy, Dogbuddy, Fika (tidigare Roger), Maple, Karma, Bokio, Greta, Clue, Brighten, Shim och Prion.

Andra uppdrag: Sitter i styrelsen på Kindred och Avanza och rådgivare till Telia DivisionX samt sitter i styrelsen för stiftelsen Race For The Baltic.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera