Hoppa till innehållet

Soundcloud Go är ingen Spotify-dödare

Snygg design, men rörig känsla och svår att överblicka. Di Digital har testat Soundclouds nya prenumerationstjänst för strömmad musik.

(Di Digital/San Francisco) För fyra veckor sedan lanserades Soundcloud Go i USA, en förväntad uppdatering av Soundclouds repertoar. Musiktjänsten släpptes först i USA, men sägs även vara på gång att rullas ut i Europa efter att Soundcloud utökade sina rättighetsavtal med Sony/ATV tidigare i veckan.

Utbudet i tjänsten är till synes långt mycket större än hos konkurrenter som Spotify och Apple Music. 125 miljoner låtar jämfört med runt 30 miljoner. Men i mitten av mars i år hade Soundcloud 110 miljoner uppladdningar gjorda av Soundcloud-användare, vilket i så fall innebär att cirka 15 miljoner låtar tillkom med Go. 

Och frågan är hur Soundcloud Go mäter sig med Spotify? Di Digital har testat:

När jag loggar in i Soundcloud-appen syns inte ett spår av Soundcloud Go. Jag måste gå in i min profil och välja Soundcloud Go i listan för att få upp erbjudandet om att registrera mig. Jag gör det och får en 30-dagars gratisperiod, för att sedan betala 12,99 dollar i månaden i IOS-appen. På webben kostar tjänsten 9,99 dollar i månaden (det högre priset i IOS beror på att Apple tar 30 procent). För priset får användarna tillgång till musik från populära artister, annonsfri lyssning och möjlighet att synka låtar offline. 

Soundcloud Go

Väl inne i appen ser jag som vanligt ett flöde av inlägg gjorda av dem jag följer på Soundcloud. Jag söker på en artist, Rihanna, och får upp att det finns 322 Soundcloud Go-resultat. Högst upp i sökresultatet ligger de mest spelade låtarna, men det är oklart om det går att hitta hela album. Låtarna ligger i ett enda långt flöde, utan avgränsningar för till exempel mest spelade låtar eller album.

Soundcloud Go Rihanna

Flödet känns rörigt och oöverskådligt, till skillnad från Spotifys strukturerade flöde när man söker på en artist och resultatet är uppställt i mellanrubriker som till exempel toppresultat, låtar, artister och album.

Jag går vidare med att söka på Bruce Springsteen, en klassiker tänker jag men det är tydligt att Soundcloud-publiken inte är några direkta fans. Rihanna har miljontals spelningar av sina låtar, medan Bruce Springsteen har väldigt få.

Soundcloud Go Bruce Springsteen

I appen finns fyra flikar längst ner - hem, sök, användare och låten som spelas. Under användarikonen går det att samla gillade låtar, senaste stationer man har lyssnat på och spellistor. Designen är enkel och snygg, och här blir innehållet klart mer överskådligt.

I hemfliken finns en knapp för att komma till en lista där man kan upptäcka ny musik under rubriker som trendar och audio. Där är också musiken och ljudet uppdelad i olika genrer. Men knappen är liten och svår att hitta. Vana Soundcloud-användare och appanvändare i allmänhet har säkert inga problem, men frågan är om nya användare hittar dit. Symbolen är en pil som pekar nedåt, medan det i Spotify är den numera vanliga listan med tre ränder som tar en vidare till en meny.

Soundcloud Go Collection

Men det går att hävda att värdet i Soundcloud inte ligger i tydliga uppställningar av musik och artister, utan istället i mångfalden och mängden musik som finns där. Ett innehåll som sagt till mångt och mycket är skapat av Soundclouds stora användarbas och community. 

Soundcloud har 12 miljoner så kallade ”creators” av musik och hela 175 miljoner användare som lyssnar på varje månad. Rättigheterna som kommer med Go har säkerligen också stor betydelse för att man faktiskt får behålla ljudspår på plattformen. Till exempel låtmixar, som har ställt till det för Soundcloud tidigare på grund av rättighetsfrågan.

Ska man jämföra Soundcloud Go med Spotifys tjänst är det dock en bra bit kvar till tydlighet och användbarhet, särskilt för nya användare. Och det gäller för Soundcloud att börja lyckas ta betalt för Go, då bolaget knappt har haft några intäktskällor och dragits med stora förluster.

Nej, någon Spotify-dödare är inte Soundcloud Go. Åtminstone inte än.


Fakta: Soundcloud Go

  • Är: en musiktjänst för strömmad musik.
  • Pris: 9,99 dollar på Soundcloud.com och i Android, 12,99 dollar i IOS.
  • Antal låtar: Soundcloud har totalt 125 miljoner låtar, varav 110 miljoner redan fanns innan Go släpptes den 29 mars 2016.
  • Finns: än så länge bara i USA, men verkar vara på väg att lanseras i Europa.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera