Hoppa till innehållet

Soundcloud ”kan få slut på pengar” – gick back en halv miljard

Soundcloud ökade omsättningen med 22 procent under 2015 men förlusten steg snabbare och nådde en halv miljard kronor, enligt färska siffror. Bolaget kan behöva ännu mer externt kapital i år.

Soundclouds grundare Eric Wahlforss (tv) och Alexander Ljung.
Soundclouds grundare Eric Wahlforss (tv) och Alexander Ljung.Bild: TT

Den Stockholmsgrundade musiktjänsten Soundcloud (NTL) är ett av Sveriges högst värderade startupbolag med investerare som Twitter och amerikanska Index Ventures.

Samtidigt har bolaget haft svårt att få fart på sina intäkter och prislappen var enligt medieuppgifter det som gjorde att Spotify (NTL) nyligen backade från ett uppköp av Soundcloud.

Sina hundratals miljoner användare till trots har Soundcloud långt kvar till svarta siffror.

Läs mer: Reapris när Soundcloud sålde aktier till Twitter

Soundclouds resultat för 2016 är ännu inte känt men enligt årsredovisningen för 2015, som precis registrerades hos det brittiska bolagsverket, gick Soundcloud back med 490 miljoner kronor under 2015.

Musiktjänstens förluster ökade därmed med 31 procent. Intäkterna steg också, men endast med 22 procent. Försäljningen hamnade på 202 miljoner kronor enligt dagens eurokurs. Alltså är omsättningen inte ens hälften så stor som förlusterna.

Samtidigt sinade kassan för Soundcloud-grundarna Eric Wahlforss och Alexander Ljung. Nettoskulden uppgick vid slutet av 2015 till 334 Mkr.

Några månader senare investerade dock Twitter, tillsammans med en rad befintliga ägare, sammanlagt 880 Mkr i Soundcloud. Affären skedde dock till ett lägre aktiepris än Soundclouds närmast föregående finansieringsrunda, vilket Di Digital avslöjade i september.

Ändå kan Soundcloud ”få slut på pengar” under 2017, beroende främst på hur det går med bolagets prenumerationstjänst, enligt årsredovisningen. Soundcloud Go, som den heter, erbjuder liksom Spotify och Apple Music tillgång till strömmad musik för cirka 100 kronor i månaden.

Läs mer: Så rika är grundarna av miljardbolaget Soundcloud

Det är dock oklart hur många användare Soundcloud Go har lyckats locka. Enligt en uppskattning har tjänsten färre än 250 000 betalande kunder, att jämföra med marknadsledande Spotifys fler än 40 miljoner prenumeranter.

Om Soundcloud Go inte genererar tillräckliga intäkter kan Soundclud behöva vända sig till externa investerare och spä på de 2,3 miljarder kronor man redan har tagit in.

När Twitter under våren 2016 investerade i Soundcloud värderades bolaget till 5,7 miljarder kronor enligt dagens dollarkurs, vilket är 37 procent lägre än den prislapp som grundarna ska ha velat ha vid en försäljning.

Läs mer: Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”

Spotify ska enligt medieuppgifter ha backat från ett uppköp av Soundcloud just på grund av prislappen.

Senare framkom uppgifter om att Google nu ska vara intresserade av att köpa Soundcloud, dock till en prislapp om 4,5 miljarder kronor, alltså ännu lägre än vad bolaget värderades till vid sin senaste nyemission.

Di Digital har sökt Soundcloud för en kommentar.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera