Hoppa till innehållet

Soundtrack Your Brand börjar skala – söker nytt kapital

Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand ökade omsättningen till 10 Mkr i fjol och har nu nått 60 länder. Nu söker musiktjänsten för företag mer kapital.

Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars.
Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars.Foto: Press

Till skillnad från Spotify, som erbjuder strömmad musik till konsumenter, har Soundtrack Your Brand butikskedjor som kunder.

I samband med USA-lanseringen i våras fick bolaget McDonalds på kroken som global kund. Nyligen anslöt sig O’Learys, Gina Tricot och Sats till tjänsten, vilket ger bolaget en marknadsandel i Sverige på strax under 30 procent.

Denna gång har vi fått göra saker ordentligt.

Soundtrack Your Brand lanserade i Sverige under sommaren och hösten 2014. I fjol, det första hela verksamhetsåret, nådde bolaget en omsättning på 9,7 miljoner kronor, med 46 miljoner kronor i förluster.

Allt enligt plan, säger Andreas Liffgarden, Spotify-avhopparen som grundade bolaget tillsammans med Ola Sars.

”Vi har tagit Soundtrack Your Brand, med den marknadsrisk det innerbär att vara en startup, och bekräftat att produkten fungerar och att efterfrågan finns. Nu ska vi skala detta och göra det riktigt stort och riktigt bra”, säger Andreas Liffgarden.

Läs mer: Telia går in i Soundtrack Your Brand

På månadsbasis var Soundtrack Your Brands omsättning nära tre gånger högre under 2015 än under 2014. Tillväxttakten har inte avtagit under det gångna halvåret, uppger bolaget.

”Våra investerare är supernöjda med det vi har åstadkommit. Vi har gjort det med höga marginaler och extremt lågt bortfall av kunder. De närmsta åren blir en riktigt kul resa”, säger Andreas Liffgarden.

Spotify äger i dag cirka 30 procent av Soundtrack Your Brand. Bolaget har hittills tagit in 170 Mkr i riskkapital från investerare som Creandum, Northzone, Telia Sonera och Wellington Partners. Den största injektionen, på knappt 90 Mkr, skedde förra sommaren.

Under året planerar Soundtrack Your Brand att ta in ytterligare finansiering. Vid årsskiftet hade bolaget 17 Mkr kvar i kassan, enligt den färska årsredovisningen.

”Det bästa man kan beväpna sig med är tid. Vi börjar alltid alla rundor i tid så vi hinner skapa ett intresse kring bolaget utan att vara på marginalen”, säger Andreas Liffgarden.

Läs mer: Så mycket växte Epidemic Sound i fjol

Bolaget vill inte uppge när man planerar att nå lönsamhet. Ola Sars, som lämnade amerikanska Beats Music innan Apple köpte bolaget för drygt 3 miljarder dollar 2014, är tacksam för aktieägarnas tålamod.

Det amerikanska sättet är att sätta en helt galen plan.

”En bra sak med Sverige är att investerarna här har blivit så mogna att de förstår att det är värt att bygga en produkt innan man skalar. Denna gång har vi fått göra saker ordentligt”, säger Ola Sars.

Annat var det på Beats Music, innan uppköpet inför det som skulle bli Apples egen streamingtjänst Apple Music.

”Det amerikanska sättet är att sätta en helt galen plan och se hur det går. Det handlar om teori och extrapolering av tillväxtkurvor i Excel. Vi har gett oss fan på att göra detta riktigt genomtänkt”, säger Ola Sars.

Soundtrack Your Brand har i dag ett femtiotal anställda, varav fyra med bas i amerikanska Seattle.


Läs mer:

Foto:

Soundtrack Your Brand till USA – McDonalds blir första kund

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera