Till skillnad från Spotify, som erbjuder strömmad musik till konsumenter, har Soundtrack Your Brand butikskedjor som kunder.
I samband med USA-lanseringen i våras fick bolaget McDonalds på kroken som global kund. Nyligen anslöt sig O’Learys, Gina Tricot och Sats till tjänsten, vilket ger bolaget en marknadsandel i Sverige på strax under 30 procent.
Denna gång har vi fått göra saker ordentligt.
Soundtrack Your Brand lanserade i Sverige under sommaren och hösten 2014. I fjol, det första hela verksamhetsåret, nådde bolaget en omsättning på 9,7 miljoner kronor, med 46 miljoner kronor i förluster.
Allt enligt plan, säger Andreas Liffgarden, Spotify-avhopparen som grundade bolaget tillsammans med Ola Sars.
”Vi har tagit Soundtrack Your Brand, med den marknadsrisk det innerbär att vara en startup, och bekräftat att produkten fungerar och att efterfrågan finns. Nu ska vi skala detta och göra det riktigt stort och riktigt bra”, säger Andreas Liffgarden.
Läs mer: Telia går in i Soundtrack Your Brand
På månadsbasis var Soundtrack Your Brands omsättning nära tre gånger högre under 2015 än under 2014. Tillväxttakten har inte avtagit under det gångna halvåret, uppger bolaget.
”Våra investerare är supernöjda med det vi har åstadkommit. Vi har gjort det med höga marginaler och extremt lågt bortfall av kunder. De närmsta åren blir en riktigt kul resa”, säger Andreas Liffgarden.
Spotify äger i dag cirka 30 procent av Soundtrack Your Brand. Bolaget har hittills tagit in 170 Mkr i riskkapital från investerare som Creandum, Northzone, Telia Sonera och Wellington Partners. Den största injektionen, på knappt 90 Mkr, skedde förra sommaren.
Under året planerar Soundtrack Your Brand att ta in ytterligare finansiering. Vid årsskiftet hade bolaget 17 Mkr kvar i kassan, enligt den färska årsredovisningen.
”Det bästa man kan beväpna sig med är tid. Vi börjar alltid alla rundor i tid så vi hinner skapa ett intresse kring bolaget utan att vara på marginalen”, säger Andreas Liffgarden.
Läs mer: Så mycket växte Epidemic Sound i fjol
Bolaget vill inte uppge när man planerar att nå lönsamhet. Ola Sars, som lämnade amerikanska Beats Music innan Apple köpte bolaget för drygt 3 miljarder dollar 2014, är tacksam för aktieägarnas tålamod.
Det amerikanska sättet är att sätta en helt galen plan.
”En bra sak med Sverige är att investerarna här har blivit så mogna att de förstår att det är värt att bygga en produkt innan man skalar. Denna gång har vi fått göra saker ordentligt”, säger Ola Sars.
Annat var det på Beats Music, innan uppköpet inför det som skulle bli Apples egen streamingtjänst Apple Music.
”Det amerikanska sättet är att sätta en helt galen plan och se hur det går. Det handlar om teori och extrapolering av tillväxtkurvor i Excel. Vi har gett oss fan på att göra detta riktigt genomtänkt”, säger Ola Sars.
Soundtrack Your Brand har i dag ett femtiotal anställda, varav fyra med bas i amerikanska Seattle.
Läs mer: