Spotify-kusinen Soundtrack your brand, som säljer en lösning för strömmad musik till företagskunder, tar in 27 Mkr. Detta enligt dokument som nyligen inkommit till Bolagsverket.
Läs mer: Så ska Soundtrack your brand spendera pengarna
"Det är en konvertibel från alla existerande ägare", säger Ola Sars, bolagets vd. Enligt handlingarna rör det sig om en utgivning av preferensaktier.
De befintliga ägarna Creandum, Northzone, Wellington Partners och Telia går in med det största beloppet i den nya finansieringsrundan. Telia gick i fjol in som delägare i Soundtrack your brand då bolaget tog in 88,6 Mkr för att expandera utomlands.
Läs även: Telia går in i Soundtrack Your Brand
Spotify, som är en av delägarna i Soundtrack Your Brand och just nu bolagets enda leverantör av musik, är dock enbart en strategisk investerare och är inte en av bolagets finansiärer.
Eftersom Soundtrack Your Brand utfärdat flera olika aktieslag med olika villkor är det svårt att, med informationen i den nya investeringsrundan, sätta en siffra på bolagets värdering. Ägarna betalar 1549 kronor per aktie i den nya investeringsrundan. Motsvarande siffra vid en av investeringsrundorna i fjol, som gjordes med samma aktieslag, var 1563 kronor per aktie. Skillnaden kan förklaras av valutaförändringar.
Soundtrack Your Brand grundades år 2013 av Ola Sars och Andreas Liffgarden. Ola Sars är även känd som en av männen bakom musiktjänsten Beats, som senare såldes till Apple och blev till Spotify-utmanaren Apple Music. Andreas Liffgarden jobbade tidigare med operatörssamarbeten på Spotify.
Bolaget tog i höstas sina första steg utanför Sverige med lanseringar i Norge och Finland. "Målet är att lansera i USA under nästa år”, sa Andreas Liffgarden då i en intervju med Di Digital.