Annons
Det har gått fyra år sedan Andreas Liffgarden och Ola Sars bildade Soundtrack Your Brand ihop med musikjätten Spotify. Foto: Jesper Frisk.

Soundtrack Your Brand i ny jätterunda

En digital revolution väntar vården SPONSRAT AV Cognizant

Den vita snötigern Soohorang är maskot för vinter-OS i Pyeongchang. Björnen Bandabi är maskot för Paralympics.

Snapchat får sända från vinter-OS

Scen från The Solus Project, som är utvecklat av Uppsalabaserade Teotl opch lanserades 2016.

Tobii utökar vr-samarbete med Uppsalastudion Teotl

Bamboras vd Johan Tjärnberg.

Så byggde Nordic Capital ett techbolag från grunden

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Soundtrack Your Brand i ny jätterunda

Det har gått fyra år sedan Andreas Liffgarden och Ola Sars bildade Soundtrack Your Brand ihop med musikjätten Spotify. Foto: Jesper Frisk.
Det har gått fyra år sedan Andreas Liffgarden och Ola Sars bildade Soundtrack Your Brand ihop med musikjätten Spotify. Foto: Jesper Frisk.
Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand plockar in 200 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Industrifonden och Balderton. Nu ska bolaget snabbt bli världsledande på bakgrundsmusik i handeln.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det har gått fyra år sedan Ola Sars och Andreas Liffgarden bildade Soundtrack Your Brand (NTL) ihop med musikjätten Spotify. Bolagets första tjänst hette ”Spotify for Business”, lanserades 2014 och kretsade kring att erbjuda Spotifys musikkatalog till butiker och restauranger i Sverige, Finland och Norge.

Nu har bolaget utvecklat sin egen musikplattform och breddat försäljningen till resten av världen. Men trots genombrottet för streamad musik domineras marknaden fortfarande av några få storbolag som säljer musik via cd-skivor och satellit.

”Vi är det bolag som växer snabbast inom detta område just nu. Målet är att bli störst i världen”, säger vd Ola Sars.

Kapitalet räcker för att ta oss till lönsamhet.

Han är även känd som en av grundarna bakom Beats Music, streamingtjänsten som såldes till Apple för drygt 3 miljarder dollar 2014. Medgrundaren Andreas Liffgarden jobbade tidigare som chef för global affärsutveckling på Spotify.

Läs mer: Soundcloud letar pengar – och tappar två toppchefer

Nu vill de hjälpa musiker att få rätt royaltyintäkter för sin musik. Samtidigt hoppas duon hjälpa storkunder som McDonald’s maximera sin försäljning genom att spela rätt musik, på rätt plats vid rätt tillfälle. Allt genom en kombination av kurerade och datadrivna spellistor.

Fram till nyligen hade bolaget lockat cirka 160 miljoner kronor i riskkapital. Nu tar man in närmare 200 miljoner kronor (22 miljoner dollar) i en ny jätterunda med svenska Industrifonden (NTL) och brittiska Balderton Capital (NTL) i spetsen. Även befintliga ägare som Telia, Northzone, Creandum och H&M-familjens investmentbolag HMP deltar.

Rundan är stor. Under 2016 tog endast tre svenska techbolag, Spotify (NTL), Klarna (NTL) och Neo Technology (NTL), in mer pengar än så i en enskild kapitalrunda.

Läs mer: Så mycket pengar tog techbolagen in 2016

”Pengarna ska användas till global expansion. Vi ska dels sälja vår tjänst till de stora kedjorna i USA och på andra håll i världen. Men vi ska även utveckla vår onlineförsäljning till småföretag”, säger Andreas Liffgarden.

Hur mycket bolaget värderas till vill grundarna inte uppge. Klart är dock att värderingen ökat, medan deras ägarandel, minskat från 20 till 15 procent. Samma sak gäller Spotifys ägarandel.
Foto:
Grundarna Andreas Liffgarden och Ola Sars. 

”Kapitalet räcker för att ta oss till lönsamhet inom 12-18 månader om vi väljer den vägen”, säger Ola Sars.

I samband med investeringen sätter sig Industrifondens investeringschef Johan Englund i styrelsen. Även Baldertons partner Lars Fjeldsoe-Nielsen får en styrelseplats. Han har en bakgrund som chef för mobil utveckling på både Uber och Dropdox.

”Lars lyckades sälja in molntjänster på konsumentmarknaden. Han blir viktig för utvecklingen av våra onlinetjänster, riktade till caféer och småföretag”, säger Andreas Liffgarden.

Soundtrack Your Brand har cirka 60 medarbetare i Stockholm och 6 på det amerikanska säljkontoret i Seattle. Bolaget planerar att öppna ytterligare ett säljkontor i Asien.

Under 2015 uppgick omsättningen till knappt 10 miljoner kronor, med 46 miljoner kronor i förluster. Den årliga tillväxten uppges idag ligga på mellan 300 och 400 procent.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post