Hoppa till innehållet

Soundtrack Your Brands egen radiotjänst – så raggar man nya kunder

Många småföretagare använder – i strid med reglerna – sina privata Spotifyabonnemang i butiker eller på restauranger. För att få dem att betala för sig har Spotifys systerbolag Soundtrack Your Brand anlitat dörrknackande säljare.

Sven Grundberg är kommunikationschef på Spotify-avknoppningen Soundtrack Your Brand.
Sven Grundberg är kommunikationschef på Spotify-avknoppningen Soundtrack Your Brand.Foto: Press

Spotify Business är produkten som det delvis Spotify-ägda startupbolaget Soundtrack Your Brand (NTL) marknadsför. Tjänsten erbjuder speciella verktyg för företagskunder, som låter dem skapa och planera Spotify-listor med den musik som bäst passar deras affärsverksamheter.

Bolaget har på senare tid tecknat flera avtal med stora kunder, bland andra McDonalds och flera hotellkedjor.

Läs även: Soundtrack Your Brand börjar skala – söker nytt kapital

Men när Soundtrack Your Brand tagit kontakt med småbutikerna på Hornsgatan i Stockholm är det inte de avancerade specialfunktionerna som lyfts fram i försäljningen.

Istället vittnar flera butiksägare om hur de upplevt sig ha blivit uppmanade att teckna avtal med Soundtrack Your Brand, eftersom de annars bryter mot reglerna.

Likt kontrollanter från Radiotjänst har dörrknackande försäljare påpekat för dem att vanliga premiumkonton på Spotify inte får användas i kommersiellt syfte.

”Det var den känslan jag fick. Jag tänkte att jaha, då måste vi ha det då”, säger en butiksägare som vill vara anonym.

För Di Digital berättar flera butiksägare om hur säljarna, redan när de klivit in genom dörren, verkar ha vetat om att butiken spelat musik från ett privat Spotifykonto i stället för från ett Spotify Business-konto.

Samtidigt har butiksägarna blivit erbjudna rabatt om det nya avtalet tecknas på plats.

Soundtrack Your Brand har däremot inga egna anställda säljare. Istället har musiktjänsten ett avtal med säljbolaget Universal Avenue (NTL), en slags plattform för frilansande säljare.

”Vi tycker jättemycket om Universal Avenue och sättet de jobbar på funkar jättebra med vår produkt. Man får faktiskt inte använda Spotify i en kommersiell miljö, så det är inte felaktigt att säga så”, säger Sven Grundberg, pressansvarig på Soundtrack Your Brand.

Läs även: Universal Avenue tar in 85 miljoner – siktar mot USA

Hur stor andel av Soundtrack Your Brands kunder som övertygats via dörrknackningsmetoden vill Sven Grundberg inte berätta. Bolaget annonserar även bland annat i Spotify, samt skriver stora, skräddarsydda avtal med kedjor som McDonalds. 

”Av konkurrensskäl kan vi inte gå in på hur vår mix ser ut”, säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera