Spotify Business är produkten som det delvis Spotify-ägda startupbolaget Soundtrack Your Brand (NTL) marknadsför. Tjänsten erbjuder speciella verktyg för företagskunder, som låter dem skapa och planera Spotify-listor med den musik som bäst passar deras affärsverksamheter.
Bolaget har på senare tid tecknat flera avtal med stora kunder, bland andra McDonalds och flera hotellkedjor.
Läs även: Soundtrack Your Brand börjar skala – söker nytt kapital
Men när Soundtrack Your Brand tagit kontakt med småbutikerna på Hornsgatan i Stockholm är det inte de avancerade specialfunktionerna som lyfts fram i försäljningen.
Istället vittnar flera butiksägare om hur de upplevt sig ha blivit uppmanade att teckna avtal med Soundtrack Your Brand, eftersom de annars bryter mot reglerna.
Likt kontrollanter från Radiotjänst har dörrknackande försäljare påpekat för dem att vanliga premiumkonton på Spotify inte får användas i kommersiellt syfte.
”Det var den känslan jag fick. Jag tänkte att jaha, då måste vi ha det då”, säger en butiksägare som vill vara anonym.
För Di Digital berättar flera butiksägare om hur säljarna, redan när de klivit in genom dörren, verkar ha vetat om att butiken spelat musik från ett privat Spotifykonto i stället för från ett Spotify Business-konto.
Samtidigt har butiksägarna blivit erbjudna rabatt om det nya avtalet tecknas på plats.
Soundtrack Your Brand har däremot inga egna anställda säljare. Istället har musiktjänsten ett avtal med säljbolaget Universal Avenue (NTL), en slags plattform för frilansande säljare.
”Vi tycker jättemycket om Universal Avenue och sättet de jobbar på funkar jättebra med vår produkt. Man får faktiskt inte använda Spotify i en kommersiell miljö, så det är inte felaktigt att säga så”, säger Sven Grundberg, pressansvarig på Soundtrack Your Brand.
Läs även: Universal Avenue tar in 85 miljoner – siktar mot USA
Hur stor andel av Soundtrack Your Brands kunder som övertygats via dörrknackningsmetoden vill Sven Grundberg inte berätta. Bolaget annonserar även bland annat i Spotify, samt skriver stora, skräddarsydda avtal med kedjor som McDonalds.
”Av konkurrensskäl kan vi inte gå in på hur vår mix ser ut”, säger han.