Hoppa till innehållet

Spår digital revolution i byggsektorn

Byggbranschen står inför ett brutalt, digitalt uppvaknande. Det menar Stefan Larsson, vd för börsnoterade BIMobject. Han råder Sveriges byggjättar att storsatsa på digitala dotterbolag som kan ta vara på de nya möjligheterna fullt ut.

BIMobjects vd Stefan Larsson.
BIMobjects vd Stefan Larsson.Foto: BIMobject

Byggbranschen ligger steget efter många andra branscher när det gäller digitalisering. Det menar Stefan Larsson, vd för börsnoterade BIMobject.

Avancerade CAD-program används visserligen av så gott som alla arkitekter och ingenjörer. Men logistiken kring själva byggprocessen är ofta rörig och ineffektiv.

”Byggvaror som levereras till byggarbetsplatser flyttas i snitt sju gånger innan de används. Material försvinner och nya beställningar måste göras. Dessutom upptäcks ofta problem ute på bygget med produkter som inte passar ihop”, säger Stefan Larsson, vd:n för First North-noterade BIMobject, en slags databas för virtuella modeller av byggvaror.

Skanskas dotterbolag Boklok har kommit en bit

Om tio år spår han att byggjättar som Skanska, NCC och Peab drivs på samma sätt som världens största flyg- och biltillverkare. Då kommer byggprojekt att skapas virtuellt, med digitala byggstenar som speglar verklighetens fönster, hissar och ventilationssystem. Först när utformningen är klar beställs alla delar, för rationell leverans och montering enligt löpandebandprincipen i hangarliknande fabriker. Själva byggandet, eller staplandet av dessa moduler, utförs sedan på några veckor av små team med stora byggkranar. 

Beviset är att detta redan sker, på sina håll, idag.

”I Österrike har vi en kund som heter Cree. De bygger tio våningar höga, miljöanpassade byggnader av trä och betong. De kan bygga en våning om dagen ute på byggarbetsplatsen, med ett team bestående av fem man och en lyftkran”, säger han. 

Byggbolaget Cree använder sig av den digitala branschstandarden BIM (building information modeling) för att rita och uppföra sina byggnader. Det är samma standard som BIMobject använder i sin plattform för e-handel av byggvaror, en slags virtuell Lego-låda för byggsektorn.

BIMobjects virtuella bygglåda används av byggbolag i hela världen.

”Vi hjälper tillverkare att skapa virtuella versioner av sina produkter och lägga in dem i vår visuella BIM-databas. Det rör sig om allt från fönster och fläktsystem till vitvaror och möbler. Arkitekter, ingenjörer, designers och inredare kan sedan kombinera dessa i sina ritprogram och känna sig trygga med att allt passar ihop och levereras i tid”, säger vd Stefan Larsson.

Han menar att de stora byggjättarna har svårt att styra om sina organisationer till en digitalt optimal arbetsmetod. Lösningen är därför att starta dotterbolag som anpassar sina rutiner efter marknadens nya möjligheter. 

”Även detta sker ju redan. Cree är ett dotterbolag till byggjätten Rhomberg Group. Och Skanskas dotterbolag Boklok har kommit en bit. De har ett modulsystem och en egen fabrik. Men byggnaderna begränsas rent estetiskt då man låst sig till egna system”, säger han. 

BIMobject noterades på First North i januari 2014 och steg som en raket de första handelsdagarna. Sedan dess har aktien dock fallit tillbaka något och handlas nu till 14 kronor, att jämföra med teckningskursen på 7,5 kronor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera