De senaste årens explosiva ökning av specialeffekter i film och reklam har krattat manegen för svenska Ftrack. Deras system för hantering av digital produktion har använts vid skapandet av allt från Game of Thrones till den svenska indiefilmsuccén Kung Fury.
Bolaget bildades 2012, då det knoppades av från animationsstudion Fido Film. Idag är man ett av världens ledande bolag inom processhanteringssystem för postproduktion och har 300 kunder i över 40 länder. Under 2015 räknar bolaget med att omsätta 15 miljoner kronor och nå break-even.
Bland kunderna finns globala jättar som Sony Playstation, och Ftracks teknik har använts vid jätteproduktioner som Guardians of the Galaxy, Iron Man 3 och den kommande James Bond-filmen Spectre.
Obs: den här bilden föreställer inte, som många fans på nätet trott, Game of Thrones-karaktären Brienne of Tarths avhuggna huvud!
“Att specialeffekt-studios väljer att använda vårt verktyg vid dessa jätteproduktioner betyder mycket för vårt renommé i branschen”, säger Ftracks vd och grundare Fredrik Limsäter.
Ett mer udda projekt där Ftracks mjukvara använts är vid skapandet av den svenska kortfilmen Kung Fury. Filmens skapare, David Sandberg, samlade in 4,3 miljoner kronor via investeringsplattformen Kickstarter för att bekosta filmen, som laddades ned nära 10 miljoner gånger under första veckan.
“Mitt hjärta bultar lite extra när jag ser hur vårt verktyg används även vid små projekt, som Kung Fury. Både därför att jag tycker att är ett häftigt projekt, men också eftersom vårt mål och vår största utmaning har varit just att skapa ett verktyg som passar både studios med 10 och med 1000 anställda”, säger Fredrik Limsäter.
Han är tillsammans med medgrundarna Björn Rydahl och Mattias Lagergren storägare i Ftrack.
Övriga aktier kontrolleras sedan 2012 av affärsängeln Eva Redhe Ridderstad, som är styrelseordförande i bolaget, tillsammans med ett nätverk av privata investerare.
Eva Redhe Ridderstad har tidigare varit vd för Erik Penser Fondkommission, samt ir-chef hos Wallenbergägda Investor. Sedan 2008 är hon investerare och styrelseproffs på heltid och har pytsat in pengar i en rad bolag inom life science och it, bland annat spelbolaget Starbreeze och nanomedicinbolaget Spago Nanomedical.
“Jag lockas av bolag som har global potential, och det har Ftrack. Det är en svensk lösning, som är på god väg att bli en av två globala branschstandarder”, säger hon.
Marknaden för digitala specialeffekter har exploderat de senaste åren, anledningen till det är att tekniken som krävs blivit både billigare och mer lättillgänglig, samtidigt som allt fler väljer att utbilda sig på området.
De stora animationsprojekten som inte sällan involverar tusentals personer på flera olika kontinenter kräver dock verktyg som gör det möjligt att hantera komplexa flöden av information och mer eller mindre färdiga animationer som skickas runt. Det är där Ftrack kommer in.
“Tidigare har studior använt sig av egenutvecklade verktyg för att hantera dessa processer, eller till och med spreadsheets från Google eller Excel. Det räcker inte längre när projekten växer”, säger Fredrik Limsäter.
Ftracks främsta konkurrent på marknaden för processhanteringsverktyg för specialeffekter idag är bolaget Shotgun, som förra året förvärvades av mjukvarujätten Autodesk. En affärs som, enligt Eva Redhe Ridderstad, gjort att många fått upp ögonen även för Ftrack.
“Vi har haft turen att vara tidigt ute på en växande marknad. Försäljningen av Shotgun fick många att se potentialen för den typ av tjänst som vi erbjuder och vi har mött en hel del intresse från venture capital-sektorn”, säger hon.
Här är produktionerna som använt Ftracks mjukvara:
- Bond Spectre (kommer snart)
- San Andreas (på bio nu)
- Guardians of the Galaxy
- Wolverine
- Iron Man 3
- Edge of Tomorrow
- Robocop
- X-Men: Days of Future past
- World War Z
- Game of Thrones