Hoppa till innehållet

Specialeffektboom gynnar svenska uppstickare

Vad har game of Thrones, Kung Fury och den kommande Bond-filmen gemensamt? Vid samtliga produktioner har svenska Ftracks mjukvara spelat en avgörande roll.

Eva Redhe Ridderstad är styrelseordförande i specialeffektsbolaget Ftrack.
Eva Redhe Ridderstad är styrelseordförande i specialeffektsbolaget Ftrack.Foto: Jack Mikrut

De senaste årens explosiva ökning av specialeffekter i film och reklam har krattat manegen för svenska Ftrack. Deras system för hantering av digital produktion har använts vid skapandet av allt från Game of Thrones till den svenska indiefilmsuccén Kung Fury.

Bolaget bildades 2012, då det knoppades av från animationsstudion Fido Film. Idag är man ett av världens ledande bolag inom processhanteringssystem för postproduktion och har 300 kunder i över 40 länder. Under 2015 räknar bolaget med att omsätta 15 miljoner kronor och nå break-even.

Bland kunderna finns globala jättar som Sony Playstation, och Ftracks teknik har använts vid jätteproduktioner som Guardians of the Galaxy, Iron Man 3 och den kommande James Bond-filmen Spectre.

fredrik limsäter

Fredrik Limsäter är vd och grundare på svenska Ftrack, som gör processhanteringssystem för postproduktion i filmvärlden. Foto: Jack Mikrut

Obs: den här bilden föreställer inte, som många fans på nätet trott, Game of Thrones-karaktären Brienne of Tarths avhuggna huvud!

“Att specialeffekt-studios väljer att använda vårt verktyg vid dessa jätteproduktioner betyder mycket för vårt renommé i branschen”, säger Ftracks vd och grundare Fredrik Limsäter.

Ett mer udda projekt där Ftracks mjukvara använts är vid skapandet av den svenska kortfilmen Kung Fury. Filmens skapare, David Sandberg, samlade in 4,3 miljoner kronor via investeringsplattformen Kickstarter för att bekosta filmen, som laddades ned nära 10 miljoner gånger under första veckan.

Kung Fury är en av de filmer där Ftrack använts vid produktionen. Bild: Fido Film

“Mitt hjärta bultar lite extra när jag ser hur vårt verktyg används även vid små projekt, som Kung Fury. Både därför att jag tycker att är ett häftigt projekt, men också eftersom vårt mål och vår största utmaning har varit just att skapa ett verktyg som passar både studios med 10 och med 1000 anställda”, säger Fredrik Limsäter.

Han är tillsammans med medgrundarna Björn Rydahl och Mattias Lagergren storägare i Ftrack.

Övriga aktier kontrolleras sedan 2012 av affärsängeln Eva Redhe Ridderstad, som är styrelseordförande i bolaget, tillsammans med ett nätverk av privata investerare.

Eva Redhe Ridderstad har tidigare varit vd för Erik Penser Fondkommission, samt ir-chef hos Wallenbergägda Investor. Sedan 2008 är hon investerare och styrelseproffs på heltid och har pytsat in pengar i en rad bolag inom life science och it, bland annat spelbolaget Starbreeze och nanomedicinbolaget Spago Nanomedical.

“Jag lockas av bolag som har global potential, och det har Ftrack. Det är en svensk lösning, som är på god väg att bli en av två globala branschstandarder”, säger hon.

game of thrones

Tv-serien Game of Thrones är en av många produktioner som använder Ftracks mjukvara.

Marknaden för digitala specialeffekter har exploderat de senaste åren, anledningen till det är att tekniken som krävs blivit både billigare och mer lättillgänglig, samtidigt som allt fler väljer att utbilda sig på området.

De stora animationsprojekten som inte sällan involverar tusentals personer på flera olika kontinenter kräver dock verktyg som gör det möjligt att hantera komplexa flöden av information och mer eller mindre färdiga animationer som skickas runt. Det är där Ftrack kommer in.

“Tidigare har studior använt sig av egenutvecklade verktyg för att hantera dessa processer, eller till och med spreadsheets från Google eller Excel. Det räcker inte längre när projekten växer”, säger Fredrik Limsäter.

Ftracks främsta konkurrent på marknaden för processhanteringsverktyg för specialeffekter idag är bolaget Shotgun, som förra året förvärvades av mjukvarujätten Autodesk. En affärs som, enligt Eva Redhe Ridderstad, gjort att många fått upp ögonen även för Ftrack.

“Vi har haft turen att vara tidigt ute på en växande marknad. Försäljningen av Shotgun fick många att se potentialen för den typ av tjänst som vi erbjuder och vi har mött en hel del intresse från venture capital-sektorn”, säger hon.


Här är produktionerna som använt Ftracks mjukvara:

  • Bond Spectre (kommer snart)
  • San Andreas (på bio nu)
  • Guardians of the Galaxy
  • Wolverine
  • Iron Man 3
  • Edge of Tomorrow
  • Robocop
  • X-Men: Days of Future past
  • World War Z
  • Game of Thrones

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera