Annons
Apples vd Tim Cook.

Specialteam på Apple uppges hårdsatsa på AR

En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar. Foto: Uber

Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid

Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify.

Lendify tar in 20 miljoner från hemlig investerare

Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.

Hans startup vill förbättra hotellvistelsen – tar in 20 miljoner

Elon Musk, vd och medgrundare på Tesla.

Tesla i avtal om produktion i Kina

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Specialteam på Apple uppges hårdsatsa på AR

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.
Apple som letar efter nästa stora genombrott satsar hårt på augmented reality, AR, till en bredare publik. Företaget har bildat ett nytt team som samlar erfarenheter inom hårdvara och mjukvara med begåvade talanger, uppger personer med insyn för Bloomberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Gruppen uppges ledas av en tidigare vd på Dolby Laboratories. Gruppen inkluderar ingenjörer som arbetat på Oculus och HoloLens VR-headsets som säljs av Facebook respektive Microsoft, men sägs också inbegripa experter inom digitala effekter inom Hollywood. Apple har också förvärvat flera mindre företag med kunskap inom AR-hårdvara, 3D spel och mjukvara inom VR, virtuell verklighet

Läs mer: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

Det är sedan tidigare känt att Apple arbetar med flera AR-produkter, inklusive digitala glasögon som kan anslutas trådlöst till en iPhone och rikta innehåll, som filmer kartor och annat till bäraren av glasögonen. Dessa glasögon ligger dock en bit bort i tiden och mer innehåll kommer därför närmast att dyka upp till iPhones istället, skriver nyhetsbyrån.

Apple har avböjt att kommentera Bloombergs uppgifter.

Den globala marknaden för AR-produkter kan stiga med 80 procent till 165 miljarder dollar år 2024, enligt undersökningsföretaget Global Market Insights.

Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Dagens AR-headset är antingen för bräckliga eller för kraftfulla och gigantiska. För att Apple ska nå ett genombrott behöver de lansera något mindre och kraftfullt, skriver Blooombergs reporter Mark Gurman i en kommentar.

Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler

Finwire / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post