Annons
Apples vd Tim Cook.

Specialteam på Apple uppges hårdsatsa på AR

Deras teknik ska hantera explosionen av data SPONSRAT AV Digiplex

Pim Holfve är vd och Anna Bouveng är exekutiv producent på spelstudion Avalanche Studios.

Egmonts Nordisk Film Games köper in sig i Avalanche Studios

Amazons smarta högtalare Echo som använder röststyrningstjänsten Alexa, samt några av Procter & Gambles varumärken. Foto: Kollage.

Professor: Röststyrning hotar starka varumärken

Martin Linder är förbundsordförande i Unionen.

Debatt: Fackförbundets öppna brev till Amazon

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Specialteam på Apple uppges hårdsatsa på AR

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.
Apple som letar efter nästa stora genombrott satsar hårt på augmented reality, AR, till en bredare publik. Företaget har bildat ett nytt team som samlar erfarenheter inom hårdvara och mjukvara med begåvade talanger, uppger personer med insyn för Bloomberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Gruppen uppges ledas av en tidigare vd på Dolby Laboratories. Gruppen inkluderar ingenjörer som arbetat på Oculus och HoloLens VR-headsets som säljs av Facebook respektive Microsoft, men sägs också inbegripa experter inom digitala effekter inom Hollywood. Apple har också förvärvat flera mindre företag med kunskap inom AR-hårdvara, 3D spel och mjukvara inom VR, virtuell verklighet

Läs mer: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

Det är sedan tidigare känt att Apple arbetar med flera AR-produkter, inklusive digitala glasögon som kan anslutas trådlöst till en iPhone och rikta innehåll, som filmer kartor och annat till bäraren av glasögonen. Dessa glasögon ligger dock en bit bort i tiden och mer innehåll kommer därför närmast att dyka upp till iPhones istället, skriver nyhetsbyrån.

Apple har avböjt att kommentera Bloombergs uppgifter.

Den globala marknaden för AR-produkter kan stiga med 80 procent till 165 miljarder dollar år 2024, enligt undersökningsföretaget Global Market Insights.

Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Dagens AR-headset är antingen för bräckliga eller för kraftfulla och gigantiska. För att Apple ska nå ett genombrott behöver de lansera något mindre och kraftfullt, skriver Blooombergs reporter Mark Gurman i en kommentar.

Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler

Finwire / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post