Hoppa till innehållet

Spektakulär stämning skakar Hyperloop One

Transportbolaget Hyperloop One undersöker möjligheten att bygga en hyperloop i Sverige. Nu skakas bolaget av en uppseendeväckande stämning där allt från hängsnaror, överbetalda flickvänner och mobbning finns med.

Den avsatta medgrundaren av Hyperloop One Brogan Bambrogan stämmer företaget och sin medgrundare Shervin Pishevar.
Den avsatta medgrundaren av Hyperloop One Brogan Bambrogan stämmer företaget och sin medgrundare Shervin Pishevar.

Di Digital rapporterade så sent som i förra veckan om Hyperloop Ones planer på att bygga en hyperloop i Sverige.

Hyperloopen är från början Tesla-grundaren Elon Musks idé om ett transportmedel som kan gå i över 1000 kilometer i timmen. Hyperloop One är ett av de bolag som har kommit längst i utvecklingen av tekniken, även om man ännu inte kunnat visa upp en fungerande prototyp.

Nu skakas bolaget av en helt annan sorts problem. Hyperloop One grundades av SpaceX-ingenjören Brogam Bambrogan och investeraren Shervin Pishevar, men för drygt en vecka sedan rapporterades det i flera internationella medier att Brogan Bambrogan lämnat bolaget.

När Di Digital träffade bolagets globala utvecklingschef Alan James i Almedalen nyligen sade han att Brogan Bambrogan tagit time-out och att det ”ibland blir för mycket för vissa, i och med arbetsbelastningen de senaste åren”.

Läs även: Så mycket skulle en svensk-finsk hyperloop kosta

Enligt en stämningsansökan mot Hyperloop One visar det sig ha varit en omskrivning av vad som egentligen har pågått på bolaget.

Stämningen, som Brogan Bambrogan och ytterligare tre anställda står bakom, vittnar om hur Hyperloop One och Shervin Pishevar har brutit mot arbetsrätten, gjort felaktiga uppsägningar, kontraktsbrott, ärekränkning och åsamkat känslomässig stress och misshandel, skriver Wired.

Det uppges att medgrundaren Shervin Pishevar har betalat sin fästmö 340 000 kronor i månaden för pr. Han ska dessutom ha anställt sin bror Afshin Pishevar som bolagets chefsjurist.

Det i sig hade kanske inte skapat stora rubriker, men Afshin Pishevar anklagas dessutom för att ha lagt en hängsnara på Brogan Bambrogans skrivbord. Snaran ska ha lagts där efter att ledningen fått ta emot klagomål från anställda och Brogan Bambrogan om slöseri med bolagets resurser.

Foto:
Till vänster: En video som uppges föreställa Afshin Pishevar bärandes på en snara. Till höger: Brogan Bambrogan med den omskrivna snaran. 

Senare samma dag ska Hyperloop One ha tvingat Brogan Bambrogan att ta tjänsteledigt.

Hyperloop Ones jurister menar att stämningsansökan är ”olycklig och en villfarelse”. De säger även att målsägarna ”försökte iscensätta en kupp som misslyckades”.

Att stämningsansökan är olycklig för Hyperloop One kan nog alla hålla med om. För bolaget som redan har tagit in över 90 miljoner dollar i riskkapital, kan den här typen av information skrämma bort investerare.

Hyperloop One, som har som plan att ha en hyperloop klar för test i början av 2017, har tidigare uppgett att det inte behöver mer kapital för att klara sig till dess. Tiden får utvisa om det stämmer, och hur stämningsansökan påverkar bolaget på sikt.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera